ТЕМА: "КОСМІЧНА ПОДОРОЖ"
ПРОГРАМНИЙ ЗМІСТ:
Підтримувати у дітей бажання випробовувати себе у вправахдля «юних космонавтів». Прищеплювати любов до рідного краю. Викликати емоційні реагування на красу та різноманітність небесної сфери. Вправляти у розрізненні кольору, форми, просторових характеристик об»єктів Космосу. Формувати цілісний художній образ неба та його мешканців, основу розуміння  єдності землі та неба. Активізувати словник дітей назвами планет та космічних тіл; продовжувати розвивати пояснювальне мовлення.
Удосконалювати здатність до до художньої діяльності – малювання нескладних предметів та геометричних фігур.Надати дитині реальну можливість вигадувати, експериментувати, виявляти творчу ініціативу.
Матеріал : карта зоряного неба, зображення сузір’їв, папір, набір кольорових
олівців, об’ємні та площинні геометричні фігури, предметні картинки.
Хід заняття
1. Космічне привітання
- Сьогодні ми з вами вирушимо в незвичайну подорож.
- Космос зберігає багато таємниць і загадок. А щоб він ними поділився, пропоную промовити космічне привітання :
КОСМІЧНЕ ПРИВІТАННЯ
Раз, два, три, чотири, п»ять
Почнемо космос вивчать.
В небі сонце і планети,
Ясні зорі і комети.
Ми вітання всім шлемо –
Дружно в космос летимо !

2. Творча гра «Космічна подорож»
Вихователь разом із дітьми влаштовується на килимку й починає «подорож»: «Ми прилетіли на космодром. Швидше сідайте в космічні шатли. Пристебніться. Починаємо політ».
— Під час зльоту відчуваємо незначне струшування (підстрибуємо).
— Шатли почало хитати (нахили тіла).
— Тепер ми відчуваємо невагомість (обертання тулубом без відриву нижньої частини від підлоги).
— Атака астероїдів (уникаємо їх, нахиляючись назад, уперед, праворуч, ліворуч).
— Небезпека знизу (підняття стегон).
— Космічні щупальця неземної істоти намагаються обплутати то праву, то ліву ногу (почергове піднімання ніг).
— Втеча від погоні (робота обох рук).
3. Гра «Добре чи погано бути космонавтом ?»
- Космонавтом бути добре – можна на ракеті літати.
- Ні, погано – потрібно дуже багато вчитися.
- Добре, коли багато знаєш про космос.
- Погано , в космосі дуже холодно.
- Добре бути космонавтом, можна по Місяцю походити.
- Погано, далеко від дому.
- Добре, можна плавати в повітрі під час невагомості…
4. Розповідь про Ю.О.Гагаріна.
- А хто в космосі першим побував ?
(Вихователь показує дітям фотографію Юрія Гагаріна.)
Юрій Гагарін став першою людиною, яка побувала в космосі. Він облетів Землю на космічному кораблі «Восток». Це було в минулому столітті. Трохи згодом космос відвідали американські астронавти, вони висадилися на Місяць. Перед тим як люди зважилися полетіти в космос , експеримент із польотом у ракеті провели на собаці. Так Лайка стала найпершою живою істотою, що побувала в космічному просторі.
Людина винайшла місяцехід, який самостійно обстежував Місяць.
Космічні станції, космічні телескопи стають нашими помічниками. Люди працюють на космічних станціях. Польоти в космос перестають бути рідкістю. І ми все більше цікавого довідуємося про Всесвіт.
5.Бліц-опитування «Що я знаю про Сонце ?»
- Де знаходься Сонце ?
- Якої воно форми ?
- Коли ми бачимо сонячне світло ?
- Кому дарує Сонце свої промені ?
- Що таке Сонце ?
6.Відгадування космічних загадок :
* * *
Котилося котильце,
Котильце-барильце,
То вище й вище,
То нижче й нижче.
Закидало у віконце
Золоте волоконце.
(Сонце)
* * *
Високий соняшник у небі Цвіте взимку й улітку,
Нам посилає проміння, А досі немає насіння.
(Сонце)
* * *
Коли мати входить в хату, Всіх на ноги підводить.
Всіх вона вкладає спати. Хто зуміє відгадати,
А як батько заходить, Що за батько, що за мати?
(Ніч і день)

* * *
Один пастух багато овець пасе.
(Місяць)
* * *
У синім небі світлячки,
Не дістать до них рукою,
А найбільший світлячок
Зігнувся, як черв»ячок.
(Зорі і місяць)
* * *
У синьому мішечку золотих ґудзиків багато.
(Зоряне небо)
7.«Я – ЗЕМЛЯ» (вправа на розвиток емпатії)

Уявіть себе планетою Земля й дайте відповіді на питання.
  • Хто ти ?
  • Яка ти ?
  • Що тобі подобається ?
  • Що ти любиш ?
  • З ким дружиш ?
  • Чого хочеш ?

8. Малювання космонавта
А тепер уявіть, на яких космічних кораблях ви летіли. Складемо їх із геометричних фігур. А також намалюймо космонавта олівцями.
9.Практична робота
Вихователь роздає дітям заготівки геометричних фігур, зображених на альбомних аркушах, малята відбирають собі фігури, за допомогою деталей роблять космічний корабель.
  Малювання космонавта різнокольоровими олівцями. Допомога вихователя.Діти описують свої роботи й дають їм назви.
10. Фізкультхвилинка « Ракета»
Ми в ракету дружно сіли (Імітація.)
І у космос полетіли. (Махи руками.)
Повз малі планети й зорі (Стрибки з обертанням руками.)
Летимо, як метеори. (Біг на місці.)
Обігнали ми комету — (Стрибки на місці.)
Повернулись на планету! (Повернення на місця.)
11.Виставка та обговорення робіт
12.Підсумок заняття.
- Сьогодні ми з вами багато довідалися про космос. Але наш Всесвіт зберігає ще багато загадок, які потрібно розгадати.


                 Тема: "ВЕСНЯНИЙ НАСТРІЙ".

 Програмний зміст: Збагачувати словниковий запас дітей у межах вікового періоду вживаючи засоби мовної виразності(приказки, прислів’я, епітети, загадки), розвивати фонематичний слух, правильну звуковимову , удосконалювати монологічне та пояснювальне мовлення, здатність будувати зв’язні підрядні речення, формувати вміння будувати опис - розповідь, забезпечити мовленнєву активність дітей на занятті. Продовжувати знайомити дітей з пейзажним жанром, розвивати здатність створювати нові образи за допомогою: стрічок, м’яких серветок і різних художніх матеріалів, формувати  навички змішування фарб, знаходження потрібного кольору, закріпити кольори веселки, прищеплювати естетичний смак, виховувати творчу самостійність.
                                  Хід заняття:
(Діти заходять до музичного залу)
В-ль: Добрий день діти!
         Сьогодні у нас з вами незвичайний день. До нас прийшло багато гостей. Давайте привітаємось з ними і подаруємо їм свою усмішку.
(Діти вітаються до гостей)
В-ль: Сьогодні ми з вами відправимося на гостини…….а до кого здогадайтеся самі.
(Вихователь читає вірш)
          З піднебесся навесні
          Линуть співи голосні
           Це до рідної землі
           Повернулись журавлі
           А у полі навесні
           Починають посівні
           Квіти розпускаються
           Листя пробивається
           А з-під снігу навесні
           Лізуть проліски лісні
           Ось струмочок дзюркотить
           Він до річечки біжить
           Прокидається від сну
           Зустрічаємо весну.
В-ль: Так до кого ми на гостини завітаємо?
Діти: До весни.
В-ль: Про йшла мова в цьому вірші.
Діти: Про весняні ознаки, про квіти, про весняний струмочок, про птахів.
В-ль: Весна прийшла до нас не сама з ким та з чим нам допоможе розповісти ось ця   чарівна  гілочка, від весняного сонячного тепла вона почала радувати нас своїм  листячком.
(Вихователь дає дітям гілочку і кожен з них розповідає про весну)
1.     Дитина: Весна прийшла до нас з прислівями
Весняний день рік годує
Весна цвітом – красна
Весною все ожива, танцює і співає
2.     Дитина: Весна прийшла до нас з приказками
Весна багата, на квіти, а хліба в осені позичає
Весняну погоду і смутний веселий буває
3.     Дитина: Весна прийшла до нас з загадками
В-ль: З якими?
(діти загадують загадки)
4.     Дитина : А ще весна прийшла до нас зі своїми братами - місяцями
Березнем, квітнем, травнем.
В-ль: З приходом весни відроджується природа , змінюється настрій у всього живого на  землі. У кого?
Діти:: У пташок (розповідь про пташок)
В-ль: Які пташки повертаються із теплих країв?
Діти: Жайворонки, стрижі, соловейко, шпаки, трясогуска
В-ль: А ще в кого змінюється настрій?
Діти: У комах(розповідь про комах)
          У тварин(Розповідь про тварин)
В-ль: Все радіє приходу весни, і ми з вами підемо подорожувати весняними стежинками.
         А зараз підійдіть будь ласка до цих столиків(показує) , на кожному з них лежать смайлики різного кольору і намалюйте на них свій настрій і тим самим оживіть їх.
(Творче завдання «Намалюй свій настрій»)
В-ль: Дуже гарно та швидко ви попрацювали, давайте свій настрій усім покажемо і ваш   настрій буде мандрувати разом з вами.
          Скажіть будь ласка діти, чому ваші смайлики саме жовтого кольору?
(Відповіді дітей)
           А зараз давайте з вами зробимо велике коло- велике сонце.
Гра - пауза «Вийди, вийди сонечко»
            Вийди, вийди сонечко
            На дідове  полечко
            На бабине зіллячко
            На весняні квіточки
            На маленькі діточки
            Там вони граються
            Тебе дожидаються
            Там дід косить
            Сонця просить
            Хмару розбиває
            Сонця здобуває
            Бий дзвоне, бий
            Хмару розбий.
В-ль: Діти, подивіться (звертає увагу на сонечки) від нашого з вами тепла з’явились два  маленьких, яскравих. незвичайних  сонечка.
          А біля них ще й промінчики з’явились. Ці сонечка нам пропонують виконати завдання.  Треба зібрати назви цих промінчиків
1 завдання Ж О В Т И Й
2 завдання ЖОВ-ТО- ГА-РЯ –ЧИЙ
В-ль: Дуже гарно ви виконали завдання.
          Прочитайте їх будь ласка.
          Тепер діти, у яких смайлики жовтого кольору підуть мандрувати з жовтим  Промінчиком, а діти у яких смайлики жовтогарячого кольору – з жовтогарячим  Промінчиком.
(Діти приходять на дві різні галявини)
В-ль: Ось ми і потрапили на чудові галявинки. Щоб наші промінчики тепліше гріли в  цьому  весняному місяці( який зараз місяць?), ми виконаємо ще одне завдання.
ЗЕЛЕНА ГАЛЯВИНА
(скласти речення із слів та потім викласти картину згідно назви цього речення)
В-ль: Гарна картина у вас вийшла, що про неї можна сказати
          (відповіді дітей)
ЖОВТА ГАЛЯВИНА
(скласти слова із складів0
Що це за такі чарівні слова?
Діти: Це назви весняних квітів
          Складіть із даного матеріалу квітковий візерунок, та розкажіть про нього.
(відповіді дітей)
В-ль: Ну молодці гарно ви попрацювали. Весняні галявини нам теж покращили настрій .  
          Підемо подорожувати далі.. Наші промінчики переплітаються.
(на стежинці діти знаходять пакет)
Дитина: Що це?
Діти:  Весняний струмочок .
В-ль: Так ,тільки ін чомусь не дзюрчить, не грає, мабуть йому треба допомогти (відкриває пакет)
           Таки так. Дивіться діти треба струмочку прокласти доріжку. Давайте йому  допоможемо.
(діти за столами виконують завдання)
            Весело задзюрчав наш струмочок, послухайте будь ласка
(В цей час, коли діти слухають як дзюрчить струмочок, вихователь звертає увагу на веселку)
В-ль:  Діти, подивіться, а ось і весняна веселка заграла своїми барвами, вона теж радіє  приходу весни. Скільки ж у неї кольорів?
Діти: Сім.(називають)
Віль: Які вони кольори веселки?
Діти: (відповідать)
В-ль: Я дивлюсь, що наша веселка чомусь сумує. А чому?
Діти: У неї кольору не вистачає?
В-ль: Справді не вистачає, а якого?
Діти: Помаранчевого(жовтогарячого)
В-ль: Я пропоную їй допомогти. Що ж треба зробити?
Діти: Змішати жовту та червону фарби.
В-ль: Давайте скоріше працювати. Я думаю це буде цікаво.
(діти працюють, і домальовують колір у веселки)
В-ль: Веселка теж нам подарувала гарний, задорний, весняний  настрій. І я сподіваюсь, що  на початку подорожі у кого був сумний настрій покращився, а у кого радісний, став ще кращим.  А зараз я вам пропоную музичну хвилинку –  веселинку (пісня - танок «Моя земля»)

Після музичної хвилинку діти махають гостям допобачення і йдуть до групи)
       
Тема: ПРАВИЛА ПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ. ПРАВИЛА ДОРОЖНЬОГО РУХУ
Мета: збагачувати словник дітей на основі уявлень про довкілля. Продовжувати формувати систему знань про правила пожежної безпеки та правила дорожнього руху. Учити переносити засвоєні лексичні навички у зв’язне мовлення.
Вправляти в утворенні спільнокореневих дієслів протилежного значення за допомогою префіксів: забігати – вибігати.
Вправляти в утворенні дієслів із префіксом недо- зі значенням незакінченої дії: недограти, недопити.
Учити утворювати дієприслівники теперішнього часу: лежачи, стоячи.
Учити складати складнопідрядні речення із часовими прийменниками після, перед.
Учити самостійно складати текст-пам’ятку про правила поведінки за власним досвідом та ілюстраціями, дотримуючись логічної послідовності.
Хід заняття
Діти  вітаються з вихователем.
( – Доброго ранку! Доброго здоров’я!).
1. - Діти, вам треба навчитись висловлювати свої думки, послухайте уривок із вірша Грицька Бойка "Сірничок" (показати сірники). Погляньте малята на цей сірничок:
Червона голівка, жовтенький бочок.
На вигляд звичайний: тонкий і малий.
Буває він добрий, буває і злий.
– Правильно, скажіть, що може вогонь, коли він добрий?
( – Можна погрітися біля вогню.
– Можна сміття спалити).
– Так, а коли вогонь злий?
( – Буде пожежа, все згорить.
– У лісі буде пожежа).
– Правильно. Малята, ви будьте з вогнем обережні. Вивчіть, будь ласка, усі протипожежні правила.
– Які правила потрібно знати?
( – Протипожежні правила).
– Якими треба бути?
( – Обережними).
– Пригадаймо сьогодні правила поведінки вдома, на вулиці, в лісі, тобто будемо розмовляти про правила безпеки. Про що піде мова, Артем?
( – Ми будемо розмовляти про правила безпеки
2.
– Діти, зараз подивіться на малюнок, послухайте віршик і спробуємо проаналізувати ситуацію, у яку потрапила ґава-роззява. Хто почув нове слово у моїй мові?
( – Так, ситуація).
– Ситуація – це дія, у яку ти потратив, і треба знайти вихід, зрозуміло?
( – Так, авжеж).
Спинився автобус, а поряд таксі.
Обходять їх ззаду прохожі усі.
А ґаву-роззяву тут кожен впізна,
Поперед машини скакає вона.
Машина промчала і ледве не збила,
Роззява з книжками портфель упустила.
Соромся! Забула вона… (Г. Бойко).
( – Правила дорожнього руху).
– Діти, як треба себе поводити на вулиці?
( – Дорогу треба переходити на зелений колір.
– Дорогу переходити по пішохідній доріжці).
– Правильно, а можна гратися на дорозі?
( – Ні, не можна).
– Запам’ятайте нове слово, що на дорозі не можна бешкетувати, російською – озорничать.
Діти повторюють уголос і пошепки.
– Треба бути обережним, щоб передбачити й уникнути небезпеки. Що, Єгор, треба робити?
( – Треба передбачити й уникнути небезпеки).
Інші діти повторюють пошепки нові слова. На дошку виставляються малюнки електроприладів, фарба, телевізор, електроплита, фен тощо.
– Діти, скажіть, за допомогою чого працюють ці прилади?
( – Це електроприлади.
– Вони вмикаються в електричну розетку).
– Правильно, але якщо мати безпечну поведінку і бути неуважними, можна спричинити пожежу. Якими ми не повинні бути?
( – Ми не повинні бути неуважними.
– Ми не повинні мати безпечну поведінку).
– Всі запам’ятайте:
Це прилади електричні,
Вони дуже небезпечні,
Хоч для нас і звичні.
Доторкатись до розетки
Вам, дітки, не можна.
Якщо треба включити,
Мама допоможе!
(М. Грицько)
 Гра "Так – ні"
Вихователь читає вірш, супроводжуючи його малюнками, а діти кажуть "так" чи "ні".
– Назавжди запам’ятайте, правила, як день, ясні.
А тепер відповідайте коротко – чи так, чи ні!
– Горище чи старий чердак – це не місце іграм!
( – Так!)
– А тепер скажіть мені, в ліфтах можна гратись?
( – Ні!)
– І в підвалах аж ніяк не підходить гратись!
( – Так!)
– Можна лізти по стіні, по дахах, по трубах?
( – Ні!)
– На будову йде хлопчак, там біда чекає?
( – Так!)
– Гілки з дерева пружні, можна лазити там?
( – Ні!)
Правила усі запам’ятайте,
Про свою безпеку дбайте!
– Молодці! Сьогодні добре працюють Віка, Каміла, Єгор, Артем. 
 Фізкультхвилинка 
Правила є для дитини,
Крокують на місці.
Щоб здоровим кожний був,

Щоб не лазили ніде:
Піднімають руки вгору.
Ні на дерево найвище,

Ні в підвал, ні на горище
Присідають і встають.
Й на паркан не залізай,
Високо піднімають коліна.
Вчать нас у садочку й дома,

Щоб вели себе свідомо.
Крокують на місці.
3.
– Коли відбувається та чи інша ситуація, виконується багато дій. Мовленнєва гра "Що робить дитина". Вихователь показує малюнки, а діти чітко називають дію. Наприклад: забігати – вибігати.
( – Заходити – виходити.
– Зав’язувати – розв’язувати.
– Приклеїти – відклеїти).
– Молодці, Кирило, Назар, Софія! А тепер гра "Що недоробили Калинка й Барвінок" – вони недограли (знову використовуються малюнки).
( – Недопили, недійшли.
– Недоїли, недобігли.
– Недослухали, недокричалися).
– Так, правильно. І ще одна цікава вправа, у якій треба змінити закінчення слова, що відповідає на запитання вихователя "Як?".
Вихователь виставляє потрібні малюнки.
– Наприклад: слово лежати.
Що робити? – Лежати. Як робити? – Лежачи.
Далі діти за аналогією утворюють інші пари слів.
( – Стояти – стоячи.
– Сидіти – сидячи.
– Співати – співаючи.
– Промовляти – промовляючи.
– Збирати – збираючи.
– Допомагати – допомагаючи).
– Складання речення зі вставними словами після, перед. Наприклад: Після того, як вивчиш правила пожежної безпеки, можна йти до лісу.
( – Після того, як мама дозволить, можна увімкнути телевізор.
– Перед тим, як вийти з квартири, треба перевірити електроприлади).
4.
– Діти, за допомогою вихователя пробують скласти пам’ятку, як треба себе поводити на вулиці, на дорозі, в лісі тощо для своїх маленьких братиків і сестричок. Слухання, що вийшло у вихователя.
"Усім дорослим і малечі треба добре знати правила безпеки. Треба вивчити протипожежну безпеку: не брати без дозволу сірники, не вмикати електроприлади, не розпалювати самостійно вогонь у лісі. Не можна бешкетувати на дорозі, уникати й передбачувати небезпечні ситуації, тобто знати правила дорожнього руху. Завжди бути уважним, мати безпечну поведінку, не грати в недозволених місцях.
Щоб легше діти складали пам’ятку, на дошку виставляється серія ілюстрацій. Діти, хто самостійно, хто за допомогою вихователя, складають свої пам’ятки. Після цього вихователь р їх оцінює.
– Діти, ось і закінчилося наше  заняття, усі діти були розумничками.

Тема: Тарас Шевченко. Розповідь про письменника, його дитинство
 
Тема: Т. Шевченко – співець краси рідного краю
Мета. Глибше ознайомити дітей з життям та творчістю українського народного поета Т. Г. Шевченка. Показати , як поет оспівує красу рідного краю. Вчити виразно, чітко читати вірші, збагачувати словник учнів, сприяти національному вихованню учнів, формувати почуття гордості за Україну.
Обладнання. Портрет Т. Г. Шевченка

Хід заняття:
І. Організаційний момент

- Як ви розумієте слова рідний край ? Де, по - вашому, найкраще місце на землі?
- Ви знаєте, що наша земля зветься Україна, ми звемося українцями. Ми любимо свій край, шануємо і поважаємо всіх людей Землі.
А чи знаєте ви, діти, що Україну теж шанують і знають у світі ?
Добре відомі в усьому світі  імена таких визнаних майстрів поетичного слова як Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки, Павла Тичини, Максима Рильського. Творчість цих видатних українських поетів назавжди увійшла у скарбницю світової літератури.

ІІ. Розповідь вихователя про життя і творчість Т.Г. Шевченка.
 Вступне слово вихователя
-У с. Моринці на Черкащині в хаті кріпака Григорія Шевченка серед морозної темної ночі блиснув на все село один вогник - це народилася дитина. Для пана - нова кріпацька душа, а для України - великий поет, буремний Тарас, незламний Кобзар. Це сталося більш як півтора століття тому, 9 березня 1814 року.
- Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, - смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло: сльози, бійки, сварки, образи і приниження.
На 12 році Тараса спіткало нове горе - раптово, простудившись у дорозі, помер батько.
- Доля привела 17- річного Тараса до Петербурга, пишної і величавої столиці Російської імперії, до міста, де він прожив у цілому 17 років, де сталися важливі події його, де він став художником і вільною людиною.
- 22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Тарасові Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури того часу: В. Жуковському, К. Брюллову, Є. Гребінці, В. Григоровичу,
А. Мокрицькому, які зібрали і заплатили за поета 2500 крб.
- Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України, - вихід у світ книги віршів,, Кобзар” у 1840 р. Справді,
„Кобзар” належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі. То святиня, національна Біблія України.
- За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали - 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров’я. Вирок царя мав означати й духовну смерть Кобзаря - йому заборонялося писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати - писав і малював, ховаючи у „ захалявні книжечки”.
- Через 10 років поета звільнили, він повернувся у Петербург, 1859 року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну. Хворий поет доживав свій страдницький вік у Петербурзі. Уже будучи хворим, видав український буквар для недільних шкіл, планував видати ряд підручників.
- Помер Т. Шевченко 10 березня 1861 року. Його поховали на Смоленському кладовищі в Санки-Петербурзі. Але у травні цього ж року тіло великого Кобзаря було перевезене в Україну. З того часу 22 травня - День пам’яті поета, день національного трауру України.
Світлий нетлінний образ степової Чернечої гори - могили великого Кобзаря - став національною святинею.
ІІІ. Опрацювання вірша Т. Шевченка „ Вітер з гаєм розмовляє…”
 Читання вірша вихователем
Зверніть увагу, як поет змальовує картини тиші і неспокою в природі.
 Аналіз змісту вірша.
- Що поет описує у вірші ? Де плив човен ? Чому його понесло у море?
- Які вирази передають роздуми поета ?
- Як поет передав картини тиші і неспокою в природі?
- Які почуття викликав у вас цей вірш ? Чому ?
V. Підсумок заняття
Що вам найбільше сподобалось на занятті?








"З чого починається Батьківщина".

Мета. Активізувати словник дітей, збагачувати його новими словами. Продовжувати знайомити дітей з творчістю Т.Г. Шевченка. Поглибити знання дітей про Батьківщину. Вчити створювати малюнки на основі вражень від прочитаного вірша, вміти придумувати за­головок до нього. Прилучити до художнього аналіза вірша. Вчити дітей запам’ятовувати вірш за методом ейдетики. Розвивати уяву, пам’ять, творчі здібності. Виховувати прагнення говорити українською мовою. Виховувати любов до Батьківщини, почуття гордості за неї.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, альбом про йо­го життєвий і творчий шлях.
Підготовка дітей. Бесіда «Життєвий і творчий шлях Т. Г.Шевченка.
Хід заняття
Діти сидять на килимі.
Вихователь. Діти, яка назва нашої Батьківщини? Сьогодні ми з вами будемо мандрувати Україною. Який вид транспорту ви хотіли б обрати для мандрівки і чому? Уявіть собі, що ви летите на південь, у Крим.Хто з вас був у Криму і хоче бути екскурсоводом сьо­годні?
1-а     дитина-екскурсовод (розповідає за картиною). Влітку багато людей їдуть до Криму відпочивати, ску­патись в морі, помилуватись чудовою природою. Я теж відпочивав в Криму з батьками, ловив в морі рибу, креветок.
2-а   дитина-екскурсовод. В Криму збирають багаті врожаї винограду, персиків, тому що там влітку жар­ко, а взимку майже не буває морозу:
Вихователь. Сіли в літак. Тепер він нас мчить на захід, в Карпати.
Розгляд картини.
3-я   дитина-екскурсовод. Карпати — це край гір, лісів, швидких холодних рік, полонин. Люди там займа­ються заготівлею лісу, спилюють дерева, а потім рікою сплавляють. Дерева використовують в будівництві, роблять гарні меблі, папір. А ще там займаються тва­ринництвом.
4-а   дитина-екскурсовод. В Карпатах знаходиться найвища гора нашої країни — Говерла. Життя у людей було раніше дуже важке. І на цій горі збирались оп­ришки — борці за справедливість, волю.
5-а   дитина-екскурсовод. В горах росте гарна квітка — едельвейс.  Але зустріти її дуже важко. Раніше люди зривали цю квітку, тому вона, як і багато інших рослин, занесена до Червоної книги.
Вихователь. Сіли в літак, знову в політ. Летимо над великою річкою України — Дніпром. Ось і прибули ми в славне місто Канів.
6-а   дитина-екскурсовод. В Каневі знаходиться Та­расова гора. Тут похований великий Кобзар. З усіх ку­точків нашої землі люди приїздять сюди вклонитися цій видатній людині.
Вихователь. Які твори Т.Шевченка ви знаєте? Зараз розкажемо вірш про життя і творчість Кобзаря.
Вихователь читає частинами.
Шевченко — батько українського народу,
Палкий борець за правду і свободу.
Малим хлоп’ям чужу отару пас.
Осінній дощ періщив без жалю,
Свитину латану мочив твою.
А ти не мріяв про оселю, гроші.
Бажав одного — волі, щастя для народу.
 Тягнувсь до книг знання, як стебельце до сонця.
 Спасибі, друзі врятували від неволі.
Та воля не судилася тобі...
У вигнанні, пустелі, чужині
Тополі рідні згадував свої.
Ставки, похилі верби і калину,
Далеку, милу, бідну Україну,
О як хотів ти бачить вільним рідний край.
Талант і розум'мрії цій віддав.
Книжки твої байдужими нікого не лишали,
До боротьби за правду закликали.
За спадщину, яку залишив ти для нас,
Низька вклоняємось тобі, Тарас.
(Каленська Л. О.)
Діти вклоняються портрету Т. Шевченка.
Вихователь. А зараз, діти, повертаємось додому, в своє рідне село Пільна. Хто хоче розповісти про наш край?
 7-а дитина-екскурсовод. Наш край урожайний. Тут ви­рощують пшеницю, ростуть яблуні, вишні, груші,сливи. 
Вихователь. Для того, щоб виростити хороший врожай, треба знати прикмети, приказки. Які ви знаєте прикмети, приказки? (Пропонує дітям сісти за столи). Побували ми сьогодні в різних куточках нашого краю, кожна людина найбільше любить свою Батьківщину — місце, де з’явилась на світ, росла, навчалась. Сьогодні ми вивчимо вірш про наш другий дім — дитячий   садок. Вірш можна не тільки розповісти, а й намалювати. На кожний рядок ви будете малювати листівку, потім, при вивченні вірша, я буду показувати листівки, а ви пригадуватимете зміст. Можете об’єдна­тися по 2—3 для намалювання обраного рядка. ,
1.     Читання вірша.
В моєму рідному краю
Садок найкращий  щодня мене чекає.
 За навчанням день непомітно пролітає,
Із залу завжди музика лунає,
І танці, співи душу звеселяють.
Люблю тебе, і цього наче мало.
Частиною життя мого ти стала.
Ми всі немов сім’я єдина,
Яку здружив наш дитсадок любимий.
Із стін твоїх підем в життя велике,
Але тебе ми не забудемо повіки.
2.     Короткий аналіз змісту вірша (бесіда).
Вихователь. Вам сподобався вірш? Чи всі слова визрозуміли? Хто головні герої вірша? Які почуття описані у вірші? Який характер вірша?
 Вправи «Скинь втому».  
Сядьте, схрестивши ноги «по-турецьки», руки по­кладіть на коліна, спину тримайте рівно, м’язи тіла розслабте. Заплющіть очі і глибоко вдихніть. Подумки скажіть:  
Я — чайка (вдих—видих)
Я — дельфін
Я — камінь
    Я — едельвейс
Я — спокійний (розплющити очі)
Ви чудово відпочили, починаємо вивчати вірш.
3.       Відтворення тексту задопомогою листівок хором. Демонструється листівка, а діти, дивлячись на неї, пригадують рядок вірша, пов’язаний з нею.
4.       Індивідуальне відтворення тексту.
Вихователь. Діти, яку назву ви придумали,для вірша?
Вихователь. Діти, перед вами великий життєвий шлях. Ви вивчитесь, станете дорослими, оберете різні професії, але. ким би ви не були, я впевнена, ви стане­те гарними людьми, гідними своєї Батьківщини.



Тема: " Сім*я".
Програмовий зміст: закріплювати знання дітей про сім’ю; вчити дітей розглядати картину і сприймати її зміст; формувати уміння складати розповідь, закінчуючи фрази (за допомогою вихователя); виробляти навички вимовляти трискладові та чотирискладові слова; розвивати зв’язне мовлення, увагу, спостережливість; виховувати доброзичливість, почуття любові і поваги до своїх рідних. Матеріал: макет будиночка, куща, фотографії сімей, картина.
Хід заняття:
— Діти, погляньте, що з’явилося у нашій групі? (Будиночок.)
— Подивіться, який незвичайний кущ росте біля будиночка. Чому він незвичайний? Що на ньому є? (Фотографії сімей.)
— Як ви думаєте, хто живе в цьому будиночку?
— Чи може тут жити сім’я?
— Кожен візьміть фотографію своєї сім’ї. Розкажи, Назар, хто це? (Діти називають членів сім’ї.)

                                                        Дидактична гра «Який?»
Мета: вчити дітей добирати епітети до слів тато, мама, бабуся, дідусь. Запитання до дітей
— Дмитрику, яка в тебе мама?
— Катрусю, який в тебе тато?
— Яка бабуся у Владика?
— Давайте тихенько заглянемо у віконечко.
(Відчинити вікониці. У вікні з’являється картина.)
— Хто тут зображений? (Бабуся, дідусь та ін.)

                                                        Дидактична гра «плещемо в долонечки"
Мета: вчити дітей чітко промовляти трискладові слова.
Вимова трискладових слів: ма-тін-ка, ма-му-ня, ба-бу-ня, ді-ду-ню, ді-ду-сик.
— Давайте усі разом складемо оповідання про цю сім’ю. Я буду починати речення, а ви закінчувати їх.
(Складання розповіді дітьми шляхом закінчення фрази, яку розпочав вихователь.)
mg_4
У будинку живе велика… (сім’я). За столом сидять… (дідусь, бабуся). Телевізор дивляться… (донька, синок). Чаєм і печивом пригощає… (мама). Книжку читає… (тато).
— Молодці, ви мені добре допомагали.
— Бачите, ця сім’я дружна. І всі ваші сім’ї повинні бути дружними, веселими. І ви повинні любити один одного. Послухайте віршик про рідний дім.
(Вихователь читає вірш.)

РІДНИЙ ДІМ

Хай живе наш рідний дім!

Тепло й затишно у нім.
Тут і тато, тут і ненька,
І бабусенька рідненька,
І веселий наш дідусь
Крутить пишний сивий вус.
(Є. Железнякова)


Підсумок
— Хто живе в нашому будиночку? Як це назвати одним словом? (Відповіді дітей.)