Природне довкілля


                                                        " ПРИРОДА КОСМОСУ"

Програмовий зміст: ознайомити дітей із загальної будовою Сонячної системи  і назвами планет; підвести до поняття Космосу, як простору, що існує за межами планети Земля; активізувати лексичний словник: космос, зірки, сузір’я, сяйво, глобус, ракета, Всесвіт; розвивати уяві, фантазію, естетичний смак; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Матеріали : зображення Сонця і планет Сонячної систе6ми, схематичні зображення сузір’їв картки від 1 до 5 (за кількістю дітей), плоскості зображення ракет,глобус, м’яч, олівці.
Хід заняття
Вих-ль : Малята , давайте привітаємося!!!
               Добро таго ранку, сонце привітне!
               Доброго ранку, небо блакитне,
               Доброго ранку, у небі пташки!
               Доброго ранку,маленькі дубки!
Вих-ль : малята зараз у нас ранок. А що буде потім?( день, вечір, ніч).А що можна побачити вночі на небі? (відповіді)
Вих-ль : так, саме місяць і зорі.,  а щоб їх побачити заплющіть очі..
Психогімнастика
Закрийте очі… Нашу Землю сповиває тиха ніч… На небі спалахують чарівні зірочки – більші і менші, що мерехтять золотом і сріблом. Уявіть себе зірочками. Замерехтіли наші зірочки – покліпайте очима. зірочки розминають після сну свої промінчики – підніміть руки вгору. Ось так яскраво сяють наші зірки. Невдовзі ранок…
-  Дітки, а що ми побачимо на небі зранку?(відповідь)
- Сонце- теж зірка. Наша планета земля обертається навколо сонця, а разом із нею ще 7планет-«подружок». Цей хоровод називають Сонячною системою.
( Звучить космічна музика. До групової кімнати заходить інопланетянин ).
Вих-ль : Любий гостю , звідкіля ти?
                Як тебе нам величати?
Ін.  :  Я у Космосі живу,
          Всесвіт дуже я люблю,
          Мене Космік, діти, звати,
          Люблю я мандрувати.
- А ви малята, хочете зі мною вирушити у космічну мандрівку? А як ві, гадаєте, на чому ми полетимо? (відповіді)
Ін. – Сядем дружно у ракети, полетімо на планети.
А щоб наші ракети змогли злетіти , треба запустити бортовий комп’ютер . а для цього кожен з нас має викласти цифровий ряд з карток. Молодці ! залишилося тільки ввести пароль: покладіть на трикутник цифру 1, прямокутник -3 , овал – 4, квадрат – 2. Усе готово, система затвердила пароль. Можемо починити відлік: 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1 Пуск!  Заплющіть очі ми летимо! (Звучить космічна музика)
Ось ми і прилетіли. Нас зустрічають планети Сонячної системи.
Як від сонця рахувати,
Меркурій першим слід назвати.
Друга – Венера величава,
По небу ходить , ніби пава.
Третя, Венерина сусідка,
Це Земля – ваша домівка,
Ніби бог війни упертий,
Червоний Марс.
І він четвертий.
За ним друг його пихатий –
Гігант Юпітер,
В списку – п’ятий.
Шостий, ніби в пояс вбраний,
Це Сатурн_ сусід Урана.
А Уран, планета сьома,
Також добре нам відома.
Ну а слідом за Ураном-
Нептун – восьмий і останній.
Дітки, всі ці планети рухаються навколо сонця. Щось і ми засиділися в наших ракетах. Прошу вас трошки розім’ятися .
Гра « М’яч кидай – космічне слово називай».
Ін. – Діти, а  в якій країні ви живете?(В Україні)
- -   Де знаходиться Україна? (на планеті Земля)
Вих-ль: Чудова планета існує – Земля!
                На ній є гори, ліси, і поля!
                Планета Земля – це великий наш дім,
                І люди – господарі – мешкають в нім.
А щоб вам було зрозуміло, як крутиться Земля, ми розглянемо глобус. Ось саме так виглядає наша планета Земля.
Ін. : А з вашої планети видно зорі? Я так люблю спостерігати за ними. Малята, а ви знаєте,що зірки об’єднуються у групи- сузір’я і нагадують різних птахів, тварин.  Я приготував для вас  чарівні картинки, на яких намальовані зірочки, а ви перетворите їх  у сузір’я .
(Діти малюють сузір’я під музичний супровід. Космік та вихователь пропонують показати гостям свої роботи.)
Ін. – Час нам уже повертатись,а для цього знову треба запустити двигун нашої планети….1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 – пуск!
-  Молодці,діти! От і скінчилась наша подорож. Мені час повертатись у космічний простір. На згадку про мене дарую вам книгу. Вивчайте залюбки природу космосу. До побачення!
Вих -ль:  Мої любі малята, вам сподобалася сьогоднішня подорож? Чим саме? Що  запам’яталося найбільше? (відповіді)
Вих-ль:  Памятайте про те, що кожна людина – частинка безмежного і прекрасного Всесвіту. Тому має оберігати все , що довкола неї.
Прекрасний навколо тебе,
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі,гори і ріки –
Нехай він буде таким повіки!
Нехай людина добро приносить,
Бо світ навколо любові просить.

                                       Тема: РОДИНА. СІМ’Я. ЗНАЙОМСТВО.
Програмний зміст: збагачувати активний словник дітей на основі знань і уявлень про довкілля. Дати уявлення про сім’ю, познайомити зі словами-назвами членів родини, учити відповідати на запитання "Який?", "Яка?".Учити вживати кличну форму іменників: мамо, тату, бабусю, дідусю, Даринко. Закріпляти форми вітання та прощавання (“Добрий день”, “Добрий ранок”, “До побачення”). Готувати дітей до самостійної оповіді, вчити складати спільні з вихователем коротенькі сюжетні розповіді домовлянням частини фрази. Закріпляти слова та рухи у народній грі “Зайчик”. Сприяти розвиткові елементарної оцінно-контрольної діяльності.
Хід заняття
1. – Добрий день, діточки, до нас завітав Грайлик. Ви всі ввічливі діти, привітайтеся, будь ласка, з ним.
Діти вітаються: “Доброго ранку” або “Доброго дня”.
– Пригадаймо, про що ми розмовляли минулого заняття, а допоможуть нам у цьому фігурки, які ми надінемо на пальчики.
Діти надівають на пальчики фігурки діда, баби, тата та інших і розказують:
Оцей пальчик – наш дідусь.
Оцей пальчик – баба.
Оцей пальчик – наш татусь,
Оцей пальчик – мама.
А цей пальчик – хлопчик наш,
А звуть його Артем.
Вихователь узагальнює: “Це наша родина”.
Цей віршик можна повторювати і разом, згинаючи пальчики в кулачок.
2. – Так, молодці, Грайлику з вами добре. Тепер покажіть йому фотографії своєї сім’ї і розкажіть, де хто. Артемко, розкажи про свою родину.
Дитина показує пальчиком і каже:
– Це бабуся і дідусь, це тато і мама, а це я.
– Подумайте, а як ласкаво можна назвати рідних?
( Це татусь (матуся, дідусь)).
(За необхідністю вихователь допомагає. Діти повторюють разом, індивідуально).
– А ви хто такі?
( Хлопчики, дівчатка).
– Діти, Грайлик хоче дізнатися. хто старий, а хто молодий? Євгенко, як ти гадаєш?
(Дитина розказує, вихователь допомагає).

Дідусь і бабуся – це старі люди.
Мама і татомолоді.
– Діти – маленькі.
– Так, правильно. А можна ще сказати: “Дідусь, бабуся, тато, мама – це дорослі, а діти... (діти додають) маленькі”.
(Діти разом та по одному повторюють речення декілька разів).
Грайлик запитує:
– Чи ви слухняні і привітні діточки?
(Так (авжеж, атож)).
– А коли ви зробите шкоду, то треба…?
( Вибачитися).
– Молодці. Сьогодні добре у нас працюють Єгор, Віра, Віка, Артем, Кіра, Назар.
– Якщо ви такі слухняні, допоможіть мені заколисати немовля. До речі, як називається це ліжко?
( Колиска).
– А ми з вами будемо колиску колисати? (Слова колиску, колисати діти повторюють разом, індивідуально).
Замість фізкультурної хвилинки – діти штовхають колиску й імітують рухи колисання ляльки, разом з вихователем співають:
Ой лю-лю-лю, люлі, налетіли гулі
Та сіли на люлі.
Стали думати ще й гадати, чим синочка годувати.
Годувати кашею, напувати узварчиком.
Узварчик солоденький, кашка добренька,
А дитинка спатоньки раденька.
3. – Діти, одного разу Грайлик загрався на майданчику, прийшов додому, а двері замкнуті, допоможіть йому погукати рідних.
(Діти за допомогою вихователя вживають кличну форму з емоційним забарвленням).

– Бабусю, відчиніть двері, будь ласка!
– Мамо (тату), відчиніть, будь ласка!
– Даринко, відчини, будь ласка!
– Діти, Грайлик каже, що краще за всіх погукали Єгор, Артем. Й інші діти теж гарно працювали, чітко промовляли усі звуки тощо.
4. Вихователь виставляє на дошці сюжетну картинку “Моя сім’я”.
– Зараз ми з вами спробуємо скласти оповідання за картинкою. Я буду починати речення, а ви будете закінчувати, згодні?
Це моя велика… сім’я (родина).
За столом сидять… дідусь, бабуся.
Телевізор дивляться… донечка (синок), дівчинка (хлопчик).
А мама буде усіх пригощати… чаєм (печивом).
– Так, молодці, мені добре всі допомагали, а краще за всіх – … (вихователь називає імена дітей).
Запитання до дітей на формування оцінно-контрольних дій:
- Чого навчилися?
- Яке слово зацікавило?
- Пригадаймо, які нові слова сьогодні ви запам’ятали і складемо їх до скриньки-скарбнички, а потім – пограємо.
(Діти називають слова, вихователь допомагає).
Після цього проводиться рухлива гра “Зайчик”.
Грайлик запитує, чи сподобалось грати з ним.
  (Так, авжеж, атож).
– Час прощатися, що треба сказати мені й Грайликові?
( До побачення).

Інтегроване заняття з природи,
розвитку мовлення та малювання на тему :
« Посадимо цибулинку»
Програмовий зміст: Поглибити знання дітей про цибулю, її форму та будову ( цибулинка, корінець, верхівка, зелене пір’я ), формувати навички висаджування цибулі. Продовжити дітей вчити малювати пальчиком, розміщувати об’єкти, зберігаючи ритмічність елементів. Вчити підбирати відповідний колір, виховувати естетичний смак. Розвивати зв’язне мовлення, активний словник, увагу, мислення. Вчити дітей слухати казку, відповідати на питання за змістом, повними реченнями, висловлювати свою думку. Виховувати самостійність, охайність, пізнавальний інтерес до вирощування рослин, повагу до людської праці, дбайливе ставлення до природи.
Матеріал: цибуля, кошик, стаканчики з ґрунтом, палички для рихлення ґрунту, лійки з водою, нарукавники, фартушки. Зображення сонечка на ватмані, жовта фарба, вологі серветки.
Словникова робота: ґрунт, пір’ячко, заклички, Казкарка.
Хід заняття:
До групи заходить вихователь одягнений в український костюм, під час заняття присутній помічник вихователя .
Бабуся Казкарка: Добрий ранок, діти! Мене звати Бабуся Казкарка. А ви знаєте хто така ? Це та бабуся, яка складає казки. Сьогодні, я вам розкажу незвичайну казку, сідайте навколо мене і послухайте казку (діти сідають півколом на стільчики)
Ця історія трапилася в дитячому садочку. Жила собі маленька цибулинка. Одного разу посадили діти цибулинку в стакан із землею ( показую стаканчик, де висаджена цибулинка) і почала вона рости. Росла, росла і виросло в цибулинки зелене пір’я. Наче й добре цибулинці жилося, але вона сумувала, бо була зовсім одна… Усі її подружки залишилися жити в кошику(показує кошик з цибулинками). Цибулинки дивилися з кошика на подружку й раділи, що в неї гарне пір’ячко, адже вони теж мріяли мати таке ж пір’ячко. А нашій Цибулинці хотілося мати друзів…
Бабуся Казкарка: Дітки, давайте допоможемо Цибулинкам знову бути разом. Я навчу вас саджати їх в земельку.
Запитання за текстом казки.
Вихователь: Про кого говориться в казці?
(Діти: Про Цибулинку та її подруг.)
Вихователь: Чого Цибулинка жила одна?
Діти: Відповіді різні.
Вихователь: Як би ви назвали цю казку?
Діти: «Самотня цибулинка», «Цибулинка та її подружки», «Цибулинка».
Вихователь пропонує розглянути цибулинку (роздає кожній дитині по цибулинці)
Розгляд Цибулинки.
В.: - Якого кольору цибулинка?
Д.: - жовта, жовтенька.
В.: - На що схожа?
Д.: - На кулю, м’яч.
В. : - Спробуйте покачати цибулинку по долоні. Котиться чи ні?А чому котиться?
Діти: тому що кругла.
В.: - Діти, подивіться уважно ( показує дітям): в цибулинки є верхівка і корінець (діти повторюють: верхівка, корінець). Покажіть пальчиком корінець, верхівку.
Вихователь запрошує дітей підійти до окремого столика, на якому стоять стаканчики із землею, палички, цибуля, лійки з водою. Вихователь показує послідовність садіння цибулинки, супроводжує дію детальним поясненням.
В.: - А тепер починаємо разом садити цибулинки, але спочатку ми одягнемо фартушки і нарукавники. Як ви думаєте, для чого?
Д.: щоб не забруднитися.
В.: так, правильно. Дивіться, як це роблю я,а ми вам будемо допомагати з помічником вихователя Ніною Василівною
В.: - Спочатку зробимо паличкою ямку, не глибоку, вдавлюємо корінчиком вниз цибулинку трішки в землю, але так щоб верхівку було ледь видно. Пальчиками пригорнемо землю навколо цибулинки.
Вихователь: - Діти, що далі нам потрібно зробити?
Д.: - полити водою.
В.: Води повинно бути не багато. Візьміть лійки та полийте свої цибулинки.
В.: - А що потрібно іще, щоб росла цибулька, рослини, овочі, фрукти?
Д.: тепло, сонце, дощ, догляд за рослинами людьми.
В.: Правильно. А ще, у народі існує багато закличок, які співали діти, дорослі, щоб пішов дощ, щоб сонце посилало на землю теплі промінчики. Давайте пригадаємо і заспіваємо закличку про сонечко, яку ми вивчили з вами.
Вийди, вийди сонечко!
На дідове полечко,
на бабине зіллячко,
на наше подвір’ячко.
На весняні квіточки,
На маленькі діточки,
Там вони граються
Тебе дожидаються.
В.: а тепер, заспіваємо закличку про дощик!
Іди, іди, дощику,
Зварю тобі борщику
У новому горщику,
Винесу на дуба,
Покличу голуба.
Голуб буде пити,
Дощик буде лити.
Фізкультхвилинка «Сонечко і дощик»
В.: - Щось не виходить наше сонечко. Давайте його пошукаємо.
Вихователь пропонує дітям пошукати сонце. Діти знаходять жовтий круг.
В.: - Діти,подивіться, що це? Дуже схоже на сонце, але йому чогось не вистачає. Чого?
Д.: - Промінців.
В.: - А якого кольору промінці ?
Д.: - Жовтого.
В.: - А чи знаєте, ви що жовтий колір - це колір тепла,яке зігріває наші цибулинки, щоб вони швидше росли і в них тоді виростає зелене пір’ячко.
В.: - Давайте ми з вами домалюємо сонцю промінці.
Д.: - Давайте.
В.: - Діти, а чим же ми будемо малювати, якщо у нас не має пензлів? А давайте спробуємо малювати пальчиками !
Вихователь показує, як потрібно вмокати пальчик у фарбу та притискати її до паперу, проводячи промінець від намальованого кола. Діти виконують самостійно завдання вихователя. Помічник вихователя допомагає не забруднитися та вчасно відправляє дітей мити руки. Повертаються діти на місця.
В.: - Подивіться, яке гарне сонечко в нас вийшло! Воно веселе чи сумне?
Д.: сумне.
В.: щоб не було сонечко сумне, давайте я намалюю усміхнені очі та ротик( малюю).
В.: Діти, а тепер яке сонечко?
Д.: сонечко веселе, тепле, усміхнене.
Підсумок:
В.: - під таким сонечком та поливанням наші цибулинки виростуть ще швидше і ми матимемо власний вітамінний урожай, що необхідно нам для здоров'я. Тому, ми сьогодні з вами зробили важливу справу - посадили цибулинки. Я дуже задоволена вашою працею, молодці!
- Діти, давайте пригадаємо, що ми сьогодні навчилися робити на занятті?
- Я пропоную вам, щоб ви навчили маму й тата садити цибулинки і ви мені про це розповісте !


Спостереження в природі за снігом
з дітьми дошкільного віку

Програмовий зміст
Розвивати у дітей вміння порівнювати стан погоди за порами року. Формувати здатність розуміти, що зі зміною стану повітря, змінюється і його стан: від вологого до сухого, тобто чому іде не дощ, а сніг. Виховувати інтерес до природи її явищ.
Хід спостереження
Вступна бесіда, в якій вихователь за допомогою ілюстрацій допомагає дітям пригадати пори року, характер природних явищ для кожної пори року.
Загадує загадку:
 Землю снігом покриває
 В полі віхола гуляє
Відгадайте мені, діти,
Коли це буває?  (Взимку)
Так, взимку. Що ви сьогодні помітили, коли поспішали до дитячого садочку? (Відповіді дітей). Дійсно, вчора похолодало, вдарив невеликий мороз і здійнявся вітер, який приніс нам приємну подію - землю вкрив білий сніг. Давайте пригадаємо вірші про зиму, сніг  (діти розповідають).
А зараз ми з вами проведемо спостереження за снігом і зрозуміємо, що він нерівно ліг на землю, а чому? (Відповіді)
А як ви думаєте, сніг теплий чи холодний? (Відповіді)
А чому сніг тріщить, рипить під ногами? (Відповіді)
А чому він ліпиться у пульпу? А ще сніг можна їсти чи ні? (Відповіді дітей)
А щоб ви запамятали краще, чому не можна їсти сніг, ми проведемо експеримент. Набираємо сніг у миску і занесемо його до групової кімнати. Що з ним відбудеться і що утвориться будемо продовжувати спостерігати у групі.
                СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА СНІГОМ
Мета: Вчити спостерігати за явищами в природі, фантазувати, збагачувати свою мову новими словами. Розвивати естетичні смаки дітей.
 Виконувати почуття милування красою рідного краю.
Хід спостереження
                            Зимонько, голубонько 
                            В білім кожушку, 
                            Любимо ми бігати 
                            По твоїм сніжку. 
                            Всім рум”яниш личенька 
                            Ти о цій порі 
                            І ладнаєшь ковзанки 
                            В нашому дворі.
                                                Л. Забашта
-Які кольори можна зустріти у зимовій природі?
якого кольору сніг на сонці і у затінку?
-А скажіть, будь-ласка, чи змінюється колір снігу вранці, ввечері, під час морозу, у відлигу?
-Придивіться уважно до снігу, дерев, неба.
-А зараз, дітки, як зачитаю вам вірш, а ви повинні закінчити деякі рядки. Слухайте уважно.
Зима! Зима! Усякий знає.
Вона холодною …(буває)
Летять кружляють, як пушинки,
Легкі, білесенькі.. (сніжинки)
От випав сніг, яка обнова!
Зима тоді така… (чудова)!
Міста чистенькі, білі села-
Зима і радісна, й… (весела)
Кружляють вальс сніжинки, ніжні,
Зима пухка і… (білосніжна).
Вона й тоді усім хороша,
Коли мете легка… (пороша)
Мороз у лід озера кута
Зима тоді всі кажуть… (люта)
Вона бува серйозна:
Суха і вітряна, й…(морозна)
А як посуне хмара сива,
Зима по-своєму.. (красива)
І особлива, і чарівна,
Як королева, чи …(царівна)
А вранці іній, - от обнова!
Яка зима у нас… (казкова)!
Хоч і мороз за ніс щипає
Дітей ніщо не …(зупиняє)
Бо все одно зима прекрасна,
Вся біла, світла… (ясна)
А якщо вітер завиває,
То ясно всім: зима… (співає)
А вранці небо чисте-чисте
Зима святкова… (урочиста)
Зима буває вередлива,
То часом добра, то…(сварлива)
Підсумок
-Отже, діти, якою ви побачили зиму сьогодні?
-Які секрети зимової краси ми розгадали?

Немає коментарів:

Дописати коментар