Ознайомлення з соціумом

                                ТЕМА:"ПРАЦЯ ДОРОСЛИХ НАВЕСНІ".
 
Програмний зміст: Навчальні завдання: продовжувати знайомство дітей з професіями та ознайомити з працею людей навесні, удосконалювати знання дітей про весняні квіти.
Розвивальні завдання: розвивати спостережливість, зв’язне мовлення; спонукати до надання допомоги дорослим.
Виховні завдання: виховувати ціннісне ставлення до праці.
Матеріал: малюнки із зображенням праці людей навесні, малюнки весняних квітів, предметні малюнки.
Хід заняття
1.Організаційний момент.
Вихователь. Діти, що весна нам принесла?
-         Так, це ясне сонце, яскраві квіти, тепло,птахів з теплого краю закликала. А ще весна принесла нові турботи: в саду, на городі, на подвір′ї . Це стосується не лише людей певних професій, а всіх нас. Поговоримо про це сьогодні.
2. Бесіда  за ілюстраціями.
     - розгляньте ілюстрації. Які важливі весняні справи зображені на них?
( побілка дерев, їх обкопування, висаджування квітів на подвір′ї дитячого садка; робота в саду та на городі)
     - Хто працює на подвір′ї, в саду, на городі?
    - Які інструменти використовуються для цієї роботи?
3.Дидактична гра « Назви квіточку»
Мета: удосконалювати знання дітей про весняні квіти,розвивати пам'ять, мовлення, увагу,виховувати бережливе ставлення до природи.
4. Фізкультхвилинка
Під мелодійну музику вихователь називає весняні квіти, діти уявляють себе квіточками і виконують імітаційні рухи ( квіти проростають, розправляються листочки,хитаються від вітру, нахиляють голівку тощо).
5. Дидактична вправа « Відгадай, яка професія».
Вихователь демонструє дітям малюнок. Діти називають професію, що з ним пов’язана.( трактор – тракторист, вантажний автомобіль – шофер,квіти і лійка – садівник). Діти разом з вихователем розповідають чим корисні ці професії.
6. Дидактична гра  « Праця дорослих навесні»
Мета : удосконалити знання дітей про працю людей навесні  за допомогою малюнків.
Підсумок.
                                 Тема:"В гостях у тітоньки Одарки".
Програмовий зміст: закріплювати і поповнювати знання дітей про лікарські рослини; виховувати повагу до природи, бажання опікуватися тими, хто захворів.
                                                           Хід заняття:
Вихователь. До групи залетів листочок і запрошує нас у цікаву подорож. Як ви гадаєте, на чому можна подорожувати? (Відповіді дітей.) Ну що ж, вирушаємо потягом.
Рухлива гра «Потяг»
Діти шикуються одне за одним у колону. За сигналом вихователя йдуть уперед, поступово прискорюючи темп. Під’їжджаючи до умовного місця, переходять на ходьбу. На слово «приїхали» зупиняються.
Вихователь. Потяг зупинився. Зупинка «Лікарські рослини». Озирніться навколо, які незвичайні квіти нас оточують. Це не прості квіти, а лікувальні. Які квіти ви тут бачите? (Відповіді дітей.) Так, правильно. Але багато ви з них не знаєте. А он подивіться чиясь хатинка стоїть, давайте зазирнемо туди і дізнаємося про ці квіти. (Діти беруть невідомі квіти.)
Дітки, у цьому будиночку живе тітонька Одарка, але її немає вдома. Мабуть, вона збирає лікарські рослини. Поки ми її будемо чекати, давайте розглянемо її оселю. Подивіться, який красивий віночок лежить у неї на столі. Та ще й запашний. Які квіти ви із цих знаєте? (Ромашка.)
Вихователь. Діти, ромашка — це квітка ніжності і чистоти. Є кілька видів ромашки: декоративна, польова. А я вам розповім про лікарську. Ось у мене маленька квіточка саме за її ніжним запахом вирізняють лікарську рослину — ромашку. При болях у горлі, при застуді добре робити полоскання відваром із квітів. І маленьких діточок вона лікує: їм можна давати напій із ромашки, коли в них болять животики. І коли хворі очі — добре промивати нею. Ось яку силу має ця тендітна квітка на тоненькій ніжці.
А ось і тітонька Одарка. Вона розповість ще про одну квіточку, вплетену у віночок. (Діти розглядають материнку.)
Бесіда з дітьми.
— Подивіться якого кольору квіточки у цієї рослини?
— Які вони? Великі чи маленькі?
Розповідь вчителя.
Стебло тонке і міцне. Ця трава цвіте влітку. У народі її називають мамина трава. Мами купають маленьких діточок у відварі з її квіточок, щоб швидше росли. А ще сухої материнки боїться міль.
Тітонька Одарка пропонує пограти з віночком.
Народна гра «Чий віночок найкращий?»
Діти розподілені на дві групи. Кожна група стає в коло. На слова або пісню вихователя:
Візьмемося за руки,
Підемо на луки,
Там сплетемо віночок,
Станемо в таночок.
Діти беруться за руки і йдуть по колу ліворуч. На останні рядки зупиняються, піднімають руки догори. Вихователь у цей час проказує:
Чий найкращий вінок,
Той піде у танок.
Діти швидко опускають руки на плечі своїм сусідам. Вихователь відзначає, в якому колі діти швидко поклали руки на плечі і дотримують форми кола. Діти з відзначеного кола танцюють, а решта дітей плескає в долоні.
Вихователь. А якщо ви хворієте, хто вас лікує? Чим? Де ви берете ці ліки? (Відповіді дітей.)
Вихователь. А ось послухайте, тітонько Одарко, що наші діти знають про лікарські рослини. (Діти читають вірші про калину шипшину, малину.)

1-а дитина
Ой, у лузі калина стояла,
Ягідками усіх частувала.
До калини малята ходили,
Хороводи круг неї водили.

2-а дитина
Восени, як скину листя,
Ягідками приберусь,
Кожна гілка, як в намисті, —
Я шипшиною зовусь.

3-я дитина
Ми влітку малину збираєм,
По вінця заповнивши кошик,
Ми лісу кричали всі дружно «Спасибі!»,
А ліс відповів нам «Будьте щасливі!»

Тітонька Одарка розповідає дітям, як і коли вона збирає трави, і пропонує їм піти разом із нею. (За тітонькою Одаркою діти ідуть масажною доріжкою.)
Підсумок
Тітонька Одарка пригощає дітей цілющим чаєм із калини. Повторюється гра «Потяг».

                                            Тема: "Сірники  --не іграшка"
  Програмовий зміст: ознайомити дітей із правилами пожежної безпеки; закріпити поняття «Сірники — не іграшка»; ознайомити з пожежною машиною; розвивати зв’язне мовлення; виховувати слухняність.
Матеріал: хлопчик Ясик (іграшка), сірники, картинка із зображенням лісу, хатинка, кицька, жук, червона пожежна машина.
                                                               Хід заняття
Вихователь. Сьогодні Ясик був слухняним, не пустував. Таке іноді буває. Мама дозволила йому погратися на майданчику самому. І раптом бачить — а в траві блищить маленький золотаво-зелений жучок. І очі відсвічують вогниками…
— Ох ти!— вигукнув Ясик — я ще такого не бачив!
— Ой! Хлопчику,— візьми мене,— людським голосом відказав жучок.— У мене поранене крильце, я не можу літати.
Ясик узяв жучка, а той дуже тремтів.
— От бідолаха, мабуть, замерз,— подумав хлопчик.
— Так, я замерз — промовив жучок. — Уранці холодно. Мої сестрички і братики заховались у сухе листя, залізли в щілини дерев і там заснули на всю зиму. А я не можу туди долетіти. Віднеси мене, будь ласка, до лісу.
— Авжеж, віднесу, бо я сьогодні слухняний і роблю тільки добрі справи.

Фізкультхвилинка
У дитсадок Ясик ішов (крокують на місці)
І жучка знайшов. (Плескають у долоні.)
На травичці він сидів. (Сідають навпочіпки.)
І від холоду тремтів. (Показують, як тремтів, б’ють себе по плечах, руках.)
Відігріє він його, (дихають на руки)
Друга меншого свого.
Умить Ясик побіг до лісу. Бачить, на галявині стоїть хатинка.
«Хто ж в ній живе? От якби в ній було тепло, я б відігрів жучка»,— подумав Ясик. Зазирнувши в хатинку, Ясик побачив кицьку, яка лагідно муркотіла, згорнувшись у клубочок, і солодко спала. Але в будиночку було сиро, холодно, холодно. На печі лежали сірники. Ясик, звичайно, знав, що сірниками гратися не можна, але він вирішив, що один раз, одного сірника запалити можна, але це для жучка і дуже хотілось зігріти його. Назбиравши сміття, паперу, гілочок, Ясик підпалив купу, і вона спалахнула. Ураз язики полум’я, звиваючись, підстрибнули і побігли вгору по занавісках, по меблях. І кімната наповнилась димом. Стало важко дихати. І раптом прокинулась кицька, вона голосно занявчала. І рознеслося по всьому лісу:
Тілім-бом! Тілім-бом!
Загорівся кицькин дім
Загорівся кицькин дім
Валить дим стовпом!
Кицька вискочила, очі витріщила.
Біжить півник із відром, заливає кицькин дім.
А конячка з ліхтарем,
А собачка з помелом,
Сірий зайчик із листком.
Раз, раз, раз. Вогонь погас!
Обігрування вірша.
Вихователь. А за ними приїхала і пожежна машина з пожежниками. На ній — вогнегасники, довгі шланги. Велика драбина. Машина червона тому, що вона мусить дуже швидко дістатися до місця пожежі. А як це можна швидко зробити, коли на вулицях багато машин і пішоходів? Для цього необхідно, щоб пожежна машина була помітною, щоб її було видно здалеку. Помітивши її ще здалеку, водії інших машин і пішоходи, поступаються їй дорогою. А найпомітніший колір — червоний.

Запитання до дітей
— Чи можна жити без сірників?
— Чому дітям не можна брати сірники?
— Яка пригода трапилася з Ясиком?
— Хто допоміг йому в біді?
— Чому пожежна машина червона?
— Хто гасить вогонь?
— Чому потрібно поступатися дорогою пожежній машині?

Підсумок
Вихователь. Чому ніколи не можна брати сірники?
       
Тема:" Захисти мене від лиха і зла, бо я ще дитина мала".

Програмовий зміст: дати дітям знання про права дітей; вчити визначати, коли права дітей порушуються; акцентувати увагу дітей на тому, що всі діти мають рівні права; попередж ення жорстокого поводження.

Хід заняття
Психогімнастика
- Доброго дня діточки!Подивіться на сусіда з-ліва – посміхніться,
 з-права – посміхніться.
- Молодці, а тепер за роботу.
Гра «Сонячний зайчик»  (міміка, рухи, настрої)
«Сонячний зайчик заглянув тобі в очі. Заплющ їх. Він побіг далі по обличчю, ніжно погладь його долонями: на лобі, на носі, на роті, на щічках, на підборідді. Погладжуй акуратно, щоб не злякати, голову, шию, животика, руки, ноги. Він забрався за комірець – погладь його і там. Він не пустун – він любить тебе і пестить, а ти погладь його і подружися з ним».

Основна частина

  Перегляд презентації «Права дитини»
- які права ви запам'ятали?
- Яка найперше право дитини?
- Чи можна ображати дітей
   Вірш «Мої права»
           І дівчатко, і хлоп’я
Мають право на ім’я.
Ти – Надійка, я – Василь,
А оцей малюк – Максим.
Мають Дмитрик і Оленка
Ще й по батькові ім’я.
«Я Дмитро Ілліч Орленко!» -
Каже впевнено хлоп’я.
І дівчатко, і хлопчина,
І великі, і малі
Мають власну Батьківщину,
Найріднішу на землі.
Мають право називати
Україну словом мати,
Бо вона дітей завжди
Оборонить від біди.

Заключна частина
                   
Прощання «Іскорка доброти».
Діти зігрівають свої руки диханням – вкладають у них свою добру душу. Потім простягаючи до всіх, посміхаються і дарують доброту.

                                                          "ПОДОРОЖ КАЗКАМИ".

Програмовий зміст: розкрити дітям основні положення про права дитини (за допомогою знайомих казок); вчити аналізувати проблемні ситуації (з пригод казкових героїв); повторити правила безпеки життя; розвивати культуру мовлення, виховувати гуманні почуття, доброзичливість.
Вихователь. Як називається наша рідна земля, наша держава? (Відповіді дітей.) І хто ми з вами? (Українці.)
— З давніх-давен українці піклувалися про своїх дітей: змалечку дитину оточували своєю любов’ю мама, тато, дідусь, бабуся, а допомагали їм у цьому пісні та казки. А хто про вас піклується, як? Зараз ми з вами за допомогою чарівної музики опинимось у казці. (Чути крик гусей і плач дитини.)
Бесіда за почутим
— Діти, що ви почули? З якої казки гуси і що вони вкрали?
— До кого б ви звернулись по допомогу, щоб розшукати братика чи сестричку?
— Як ви будете поводитись, якщо заблукаєте у натовпі? А чи можна вам їхати або іти з чужими людьми?
Вихователь. Діти, запам’ятайте: ніколи не йдіть із чужими людьми, навіть якщо вони будуть вас чимось пригощати.
З-за ширми з’являється замурзана дівчинка, яка замітає підлогу.
Бесіда за побаченим
— Діти, в якій казці зустрічали ми цю дівчинку? (Попелюшка.)
— Як ставилася до Попелюшки мачуха?
— Чи можна змушувати дітей виконувати тяжку працю?
— Яке право порушила мачуха? (Відповіді дітей.)
Вихователь.
Пам’ятайте, кожна дитина має право на життя та любов і турботу своїх батьків.
Виходить дівчинка з кошиком, збирає гриби, а потім сідає під кущем і плаче.
Вихователь. Діти, пригадайте в яких казках дівчатка пішли до лісу без дорослих? Чому вам не слід ходити до лісу самим? (Можна отруїтися, загубитися.)
Вихователь. Тепер давайте разом поміркуємо: чому не можна брати в руки невідомі речі, які лежать на дорозі, в піску, під лавкою тощо. Пам’ятайте, кожна дитина має право на медичну допомогу.
Вихователь. Діти, погляньте на галявині ілюстрації казок, героїв яких ми знаємо. Візьміть їх і розфарбуйте, бо час повертатися з країни казок. (З’являється хлопчик Мишко.)
Мишко. Я не можу вас пропустити, бо не впевнений, що ви знаєте правила поведінки на вулиці, біля дороги. Якщо ви правильно дасте відповіді на запитання, то вогники запрацюють.
Запитання від Мишка
— Що означає цей колір? (Жовтий, червоний, зелений.)
— Чи можна гратись біля дороги?
— Які дорожні знаки ви знаєте?
— Як переходити дорогу, коли немає світлофора?
— Де ходять пішоходи?
Мишко. Добре ви знаєте правила, я запалюю вам зелений вогник.
Перед дітьми з’являється Вогонь і розмахує своїм червоним полум’ям.
Вихователь. Малята, що нам робити? Давайте сховаємось ось тут? (Діти не погоджуються.) А що потрібно робити? (Набрати «01», назвати адресу, повідомити, що саме горить?) 
Дидактична гра «Загаси вогонь»
Діти добирають тільки ті картинки, на яких зображені предмети, що допоможуть загасити вогонь.
Підсумок
Вихователь. Ось і загасили ми пожежу, вогонь зник, наша казкова подорож закінчилась. Ми сьогодні з вами згадали багато повчального і дійшли висновку:

Любіть себе та інших поважайте.
Своє життя й здоров’я бережіть
І правильно дорогу вибирайте,
Якщо бажаєте до старості дожить.
На прикінці заняття вихователь запропанував дітям зробити чарівну квіточку .На кожному пелюстку написали всі ПРАВА ДИТИНИ, які кожна дитина повинна знати.

                                                      Тема: "ТАРАСОВІ ШЛЯХИ".

Програмовий зміст: продовжувати ознайомлювати дітей із життям і творчістю Тараса Шевченка, розвивати інтерес до поезії, бажання слухати та вчити напам’ять вірші великого поета та пісні на його слова; виховувати патріотичні почуття, любов до рідної України, її людей, природи, прагнення більше дізнатися про своїх видатних співвітчизників; сприяти розвитку зв’язного мовлення.

Матеріал: портрет Т. Г. Шевченка; ілюстрації з його життя; вірші «Встала весна», «Тече вода з під явора», «Садок вишневий», «Реве та стогне Дніпр широкий», «Заповіт».

— Діти, скажіть, будь ласка, яких відомих поетів ви знаєте? (Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко.)
— Першим ви назвали великого поета Тараса Шевченка. А як іще його називають в Україні? (Кобзар.) Так, поета називають Кобзарем за назвою його першої книги віршів та поем. Погляньте на портрет цієї людини. Сьогодні я розповім про його тяжке дитинство і складне життя. Воно було сповненим страждань і водночас творчості й боротьби за щасливу долю рідного народу, вірним сином якого був поет.
Дуже важко жилося маленькому Тарасові, бо він був сільським хлопчиком-кріпаком, який рано втратив батьків.
Ось як він згадує дитячі роки:

Там матір добрую мою
Ще молодою — у могилу
Нужда і праця положила.
Там батько, плачучи з дітьми,
Не витримав лихої долі —
Умер на панщині.
В тій хаті мучивсь я колись,
Мої тут сльози пролились,
Найперші сльози.

— З дитинством у поета пов’язані дуже сумні й одночасно світлі спогади. Сумні — коли згадує, як йому тяжко жилося, і світлі — коли поет згадує природу своєї рідної Україні.
          


 «Сім'я - любов моя гордість»

Програмний зміст: формувати уявлення про сім'ю як про людей, які живуть поруч люблять один одного, піклуються один про одного; виховувати бажання піклуватися про близьких; розвивати мовлення, мислення.
                                                             Хід заняття:
Діти сидять за столами. На столах стоять тарілочки з кружечками різних розмірів. Вихователь: Зараз я розповім вам історію, а по ходу розповіді я буду викладати на фланелеграфе кружечки, різні за величиною.
Жив - був малюк, були у нього мама і тато,
ще у малюка були старший брат і
молодша сестра. Так само у нього були
бабуся і дідусь - мамині батьки,
і бабуся з дідусем - татові батьки.
І жили вони всі разом.
Тепер подивіться, що ж у нас вийшло. А вийшла у нас схема. Як можна назвати це одним словом?
Діти: сім'я.
Вихователь: Правильно, це схема сім'ї. А зараз кожен з вас складе схему своєї сім'ї. Маленькі кружечки - це діти, побільше - це мама і тато, самі великі - це бабусі та дідусі.
(Діти на столах викладають схеми).
Вихователь: Добре, всі впоралися. Розкажіть про свою схему сім'ї.
(2-3 дитини розповідають).
Вихователь: Ось які схеми у нас вийшли. Сім'ї бувають різні: великі і маленькі. Кожна людина з народження має сім'ю. Скажіть, що ж таке сім'я?
Діти: Це родичі, які живуть разом.
Вихователь: Діти, а всі члени сім'ї проживають разом в одній квартирі або будинку?
Діти: Не завжди. Буває, що дідусь і бабуся живуть окремо, ходять один до одного в гості або їздять у відпустку.
Вихователь: Зараз ми пограємо в гру «Закінчи пропозицію». Я буду починати речення, а ви закінчувати.
Людині потрібна сім'я, щоб ...
Діти: щоб готувати їжу, піклуватися один про одного, щоб виховувати дітей.
Вихователь: Давайте, поміркуємо. У родині живуть рідні різного віку. Найстарші в сім'ї - це бабуся і дідусь. Молодше бабусі і дідусі - це ...
Діти: мама і тато.
Вихователь: Молодші в родині - це ...
Діти: це діти.
Вихователь: А чи завжди бабуся і дідусь були такими старенькими? Як ви думаєте?
Діти: Раніше бабуся і дідусь були молодими.
Вихователь: Зараз потрібно розкласти картинки згідно віку і статі:
                                                            Гра «Збери ланцюжок».
Дві дитини виходять до дошки і розкладають картинки.
(немовля-дівчинка - дошкільниця - школярка - студентка - мама - бабуся;
дитина хлопчик - дошкільник - школяр - студент - тато - дідусь).
Вихователь: Молодці. Кожна людина, коли тільки народиться - зовсім маленька дитина - немовля. Роки йдуть. Людина росте і з грудного малюка перетворюється на дорослу людину. Доросла людина поживе, поживе і починає старіти. Старіє, старіє і робиться зовсім стареньким. Так буває з усіма людьми. Доросла людина створює сім'ю. У вас У всіх є сім'я. Ви найщасливіші діти на світі, тому що у вас в сім'ях люблять один одного, весело живуть усі разом. І в кожного в родині свої обов'язки. Давайте пограємо.
                                                   Гра «Хто що робить?»
- Бабуся - пече пироги, в'яже шкарпетки, рукавиці, доглядає за онуками ...
- Мама готує обід, пере, прасує, ходить по магазинах, виховує дітей ...
- Тато - ремонтує, їздить на машині, заробляє гроші, допомагає мамі
- Дідусь - працює на дачі, допомагає татові, бабусі ...
- Сестра - допомагає мамі і бабусі по господарству, грає з молодшими ...
- Брат - допомагає татові, дідусеві, виносить сміття ...
Вихователь: А що ж ви робите?
Відповіді дітей
                                                    Фізкультхвилинка «Діти допомагають батькам».
Діти виконують рухи, відповідні тексту.
Маму я свою люблю
І завжди їй допоможу:
Я перу, полоскаю,
Воду з ручок отряхаю,
Підлогу я чисто подмету
І килим поплещу.
Мамі треба відпочивати,
Мамі хочеться поспати.
Я ходжу навшпиньки і жодного разу
І жодного разу, ні словечка не скажу, тссс ...
Вихователь: Молодці, допомогли мамам. А знаєте, діти, сім'ю шанували з давніх пір. Народ склав багато прислів'їв про сім'ю. Давайте згадаємо деякі з них. Давайте згадаємо деякі з них.
1. Своя сім'я - найвірніші друзі.
2. На що клад, коли в сім'ї лад.
3. Вся родина разом і душа на місці.
4. Дружна сім'я гори зверне.
Діти пояснюють значення прислів'їв.
Вихователь: Добре пригадали прислів'я про родину. А зараз пропоную вам подумати, як ви поступите в різних ситуаціях. Будьте уважні:
1. Мама захворіла (треба викликати швидку).
2. У тата поганий настрій (треба його розвеселити).
3. Бабуся втомилася і лягла відпочити (треба сидіти тихо і не галасувати).
4. Маленька сестричка плаче, а мама зайнята (треба заспокоїти сестричку, пограти з нею).
5. Дідусь ремонтує машину (можна підносити йому інструменти).
Вихователь: З усіма проблемами впоралися. Давайте ще пограємо.
Гра «Назви лагідно кожного члена сім'ї».
Син - синок - синочок;
Дочка - донька - донечка;
Брат - братик;
Сестра - сестричка - сестричка;
Мамо - мамо - матусю;
Тато - тато - татуньо;
Бабця - бабуся - бабуличка;
Дідусь - дідусь - дедуличка.
Вихователь: Діти, я бачу, що всі ви дуже любите свою сім'ю. Як добре, коли у людини є дружна сім'я. А якщо в сім'ї всі піклуються один про одного, люблять і пишаються один одним, то в такій сім'ї буде що? Як ви думаєте?
Діти: Буде мир, дружба і любов.
Вихователь: Ви принесли з дому фотографії своєї сім'ї та розповіді про свою сім'ю, я оформила виставку «Родина любов моя гордість»
Розкажіть, за що ви любите свою сім'ю і пишаєтеся їй.
Розповіді дітей. 

                                                        Тема:"Праця на весні".

Мета:  формувати в малят уявлення про працю людей навесні та інші професії; продовжувати вчити дітей уважно слухати розповіді дорослого,давати відповіді на запитання ,брати активну участь у колективній бесіді; удосконалювати вміння добирати слова за заданою дорослим категорією,складати описові розповіді; вправляти в умінні узгоджувати іменники з дієсловами, утворювати дієслова від іменників; закріпити вміння визначати перший і останній звук в словах, називати його; виховувати поважне ставлення до праці дорослих.
Матеріал: демонстраційний:картина ״Праця на весні״, м’яч, роздавальний:предметні картинки із зображенням людей різних професій і відповідних інструментів.
Хід заняття
Перед дітьми ілюстрації,що розповідають про садово-городню працю на весні. Вихователь звертає увагу дітей на малюнки розпочинає розмову з групою.
Вихователь: Яка пора року?(Весна). Діти у народі кажуть,що коли приходить весна ,вона одразу кличе в сіх до праці. Погляньте уважно на малюнки,що перед вами, і розкажіть, де кипить робота гарячої весняної пори? Навесні не можна гаяти часу,слід все встигнути,інакше восени можна залишитись без врожаю.
Бесіда за картиною «Праця на весні»
- Що ви бачите на картинці?Що робить тато?Навіщо мама білить стовбури?Чим займаються діти?Поміркуйте,чим навесні зайняті люди у саду,на городі, у полі.
Дид. Гра «Де що сіють та саджають на весні?»
Діти відповідають на запитання,добираючи за допомогою вихователя більше слів відповідної категорії.
-Нагороді сіють овочі:моркву,буряки,цибулю,огірки.
- У полі сіють зерно: жито, пшеницю, кукурудзу, соняшник, просо, ячмінь, гречку.
- У садку саджають фруктові дерева: яблуні, вишні, сливи, абрикоси,груші.
- У квітнику висівають квіти: чорнобривці, ромашки, айстри, маки.
Вихователь: Молодці
- Як ми називаємо людей, які працюють на городах?(Городники.)
- Хто трудиться в полях?(Трактористи,сівачі).
- Як звуться ті хто доглядають за садом?(Садівники).
- Хто дбає про клумби та квітники?(Квітникарі)
Фізкультхвилинка "Вітерець"
Малята повертаються на свої місця.
Вихователь: А зараз,дітки ,ми з вами будемо складати розповіді про овочі, фрукти ,ягоди.

Тема. «Хто дбає, той і має»
Мета:
• продовжити знайомити дітей з народними казками, прислів'ями, вчити переказувати їх зміст, формувати поняття про виховне значення казки;
• розвивати слухову увагу, логічне мислення та розповідне мовлення, розширювати та збагачувати словниковий запас (дієслова, антоніми тощо);
• виховувати працелюбність, пошану до людей праці, бажання надавати посильну допомогу дорослим.
Попередня робота: ознайомити дітей з українськими народними казками, обговорити їх зміст, показати ілюстративний матеріал до казок.
Обладнання: ілюстрація до української казки «Колосок».
Хід заняття
Вихователь розпочинає заняття бесідою.
Вихователь. Діти, сьогодні ми продовжимо мандрувати захоплюючою країною народних казок. Зараз я розповім вам одну цікаву казку. Та перш ніж казку прочитати, вам слід загадки відгадати.
Він на світанні устає,
Червоний гребінь в нього є.
Щоб ясне сонце привітати,
Він кукурікає завзято. Хто це? (Півник.)
Живе у шпарці — маленька, сіра.
Для неї кицька є лютим звіром. (Мишка.)
Діти відгадують загадки.
Вихователь. Молодці. Як ми назвемо маленьких мишок — дитинчат мишки? (Мишенята.)
Вихователь  розповідає дітям українську народну казку «Колосок».
Малята за допомогою опорних запитань обговорюють казку.
• Сподобалася вам казка? Як називається вона? (Відповіді дітей.)
• Про кого розповідається в казці? (Про півника та двох мише­няток.)
• Як звали героїв казки? (Мишенят звали Круть і Верть, а півни­ка Голосисте Горлечко.)
• Чим займалися щодня мишенята? (Гуляли, танцювали, співали, розважалися, ледарювали.)
• Що робив півник? (Удосвіта вставав, будив всіх піснею і брався до роботи.)
• Яка знахідка трапилася півникові, коли він підмітав двір? (Пів­ник знайшов пшеничний колосок.)
• Що півник робив з колоском? (Змолотив його, змолов борошно, замісив тісто, напік пиріжків.)
• Мишенята допомагали півнику чи не хотіли працювати? (Вони не хотіли працювати, відмовлялися.)
• Що зробили Круть і Верть, коли побачили спечені пироги? (Ми­шенята сказали, що вони дуже голодні й одразу сіли за стіл.)
• Мишенята наїлися пиріжків? Чому? Які запитання півника змусили їх піти з-за столу голодними? («Хто знайшов колосок?», «Хто його обмолотив?», «Хто місив тісто?», «Хто топив піч?», «Хто спік пиріжки?», «Що ви робили?».)
• Як ви гадаєте, що відчували мишенята після цих запитань півника? (Їм було соромно за те, що вони не допомогли півникові.)
• Чи згодні ви з думкою: «Не слід отаких лінюхів пиріжками пригощати!»? (Діти дають стверджувальну відповідь.)
• Яким був півник? (Працьовитим, старанним,справедливим.)
• А мишенята якими були? (Безтурботними, лінивими, ледарями, неробами.)
• Як ви гадаєте, чого навчає ця казка: бути таким, як мишенята, чи такими, як півник? (Висновк).
Вихователь. Люди здавна шанували та поважали тих, хто працьовитий, роботящий, старанний. А от ледачі, як мишенята, не заслуговують на добре ставлення. Про це наш народ склав багато повчальних прислів'їв. Послухайте їх, будь ласка, уважно.
Вихователь  спонукає дітей послухати зачитані ним народні прислів'я і сказати, про кого вони: про півника чи мишенят.
Діти виконують запропоноване завдання і виразно повторюють кожне прислів'я вслід за вихователем.
• У вмілого руки не болять.
• До роботи — плачучи, а до танців — скачучи.
• На охочого робочого все знайдеться діло.
• Вродилося ледащо нінащо.
• Хто дбає, той і має.
• Лінивому все ніколи.
Дидактична гра «Скажи навпаки!»
За допомогою дорослого добирають антоніми до названих слів.
Лежати — працювати; ледачий — роботящий; ранній — пізній, голодний — ситий; старанний — недбалий; плакати — сміятися; трудівник — ледар; сідати — підводитися; утримувати — відпустити; голосно — тихо.
Вихователь. А ви допомагаєте вдома, чи так як мишенята, лише гуляєте? Кому ви можете допомогти у домашніх справах? Які доручення дає вам мама (тато, бабуся)? (Заслуховують відповіді всіх бажаючих). Молодці, діти. Ось ви ще трохи підростете, і станете зовсім незамінними помічниками для дорослих у багатьох важливих справах.
Фізкультхвилинка «Добрі справи"

                                             "Найважливіша людина на землі".

Програмовий зміст: спрямовувати увагу дітей на те, що кожна людина є відповідальна за все те, що відбувається на нашій планеті; виховувати почуття гідності, самоповаги; розвивати пам’ять, увагу, мислення.

Вихователь. Діти, вчора я дивилася на небо. На ньому мерехтіло безліч зірок. Раптом я побачила, як упала зірка, а потім ще одна, і ще…
Почався зорепад. Та ось одна зірочка залетіла у віконце. Ця зірка відкрила мені великий секрет. А я дуже хочу поділитися ним із вами.
Мені зірка відкрила секрет
І на вушко шепнула здаля:
Є на світі багато планет,
Та найкраща планета — Земля.

Запитання для бесіди
— На якій планеті ми живемо?
— Хто населяє нашу планету?
— Чому наша Земля найкраща?
— Як ви гадаєте, чи є на Землі найважливіша людина? (Відповіді дітей.) Вихователь. Послухайте, будь ласка, легенду.

Розповідь вихователя.
— Було в одного батька три сини. Виросли вони і роз’їхалися у різні місця. Один із них навчав людей, другий лікував, а третій вирощував хліб.
Якось вони приїхали до батька на гостину. За вечерею почали вони сперечатися:
— Я — найважливіший на Землі, адже я навчаю людей.
— Ні, я,— заперечив другий,— адже я лікую людей, щоб вони були здоровими.
— Ні, я,— сказав третій,— адже я вирощую хліб, щоб люди мали що їсти.
Довго вони сперечалися, і вирішили піти до старого мудреця. Вислухав він їх, усміхнувся і промовив:
— Погляньте, в цю скриньку, там у чарівному дзеркалі ви побачите найважливішу людину.
Подивилися брати в дзеркало і побачили в ньому всіх трьох. Здивувалися брати, а мудрець сказав:
— Це правда. Кожен із вас найважливіший на Землі. Адже кожен із вас дбає про те, щоб життя на Землі було краще.
Зрозуміли брати: чим краще вони будуть виконувати свою справу, тим кращою і веселішою буде наша планета…
Вихователь. А що ви робите, щоб наша планета була красивою? (Відповіді дітей.)
— А що можна ще зробити?
— А зараз послухайте вірші, які прочитають вам діти.

Діти декламують вірші.

НОВЕ МІСТО
Я збудую місто,
Сонячне і тихе,
Хай його минає
Усіляке лихо.
Хай живуть у ньому
Зайчик з ведмежатком,
Сни рожеві сняться
Хлопчикам й дівчаткам.

БЕРІЗКА
Посаджу берізку
В себе під віконцем,
Хай собі шепоче
Тихо з ясним сонцем.
Усміхнеться мама:
Поливай берізку,
Донечко, водою:
Виросте красуня
Разом із тобою.
Вихователь. Діти, кожен із вас хоче зробити добру справу. Хто ж із вас найважливіший?
Давно немає мудреця. Але скринька його залишилась. Ось вона.
І щоб ви переконались у тому, що кожна людина найважливіша, я відкрию вам цю скриньку, і там у дзеркалі ви побачите найважливішу людину.
Хай кожен із вас підійде і подивиться у дзеркало. Але коли ви побачите цю людину, нікому не кажіть, хто це, а почекайте, поки всі подивляться.

(Діти дивляться в дзеркало. Вихователь звертається до кожної дитини.)

Розгляньте уважно цю людину, запам’ятайте колір волосся, очей цієї людини.
Подумай, хто ця людина, як її звати.
А зараз підійдіть до столиків. Намалюйте портрет цієї людини і напишіть ім’я.

Діти малюють портрети і виставляють їх.

Вихователь. Діти, подивіться на дошку. На ній виставлені портрети усіх вас.

Підсумок
Вихователь. Отже, ви впевнились у тому, що кожен із вас — найважливіша людина на Землі!


     Тема : «Домашні тварини. Кішки і собаки - друзі людини»
   
      Мета:
  • познайомити дітей з життям кішок і собак, закріпити знання про домашніх тварин;
  • розвивати пізнавальну активність;
  • виховувати гуманне ставлення до тварин, почуття відповідальності за тих, кого приручили.
Обладнання:
  • Мультимедійний пристрій
  • презентація «Породи кішок» і «Породи собак»;
  • картки з зображенням тварин;
  • маска кота;
  • розмальовка з зображенням кошеня і цуценя.
Хід заняття.
I. Організаційний момент.
II. Закріплення раніше вивченого.
 Гра «Мозаїка»
Вихователь. Діти, розгляньте картки, на яких зображені частини тваринного і складіть зображення цієї тварини.
Назвіть тварину, яка у вас на картинці.
Діти. У нас на картинці корова, коза, кінь, курка, овечка.
Вихователь. Яку користь приносять ці тварини людині?
Діти. Корова дає молоко, з якого отримують вершки, сир, сметану.
Коза теж дає молоко, та ще чудовий теплий пух.
Кінь допомагає господареві перевозити різні вантажі.
Кури дають яйця, пір'я.
Вівця дає людині шерсть. З вовни в'яжуть рукавиці, шкарпетки, шапки, светри.
Вихователь. Діти.як називають цих тварин?
Діти. Цих тварин називають свійськими тваринами.
Вихователь. Чому їх так називають?
Діти. Ці тварини живуть поряд з людиною, у нього вдома, людина піклується про них.
III. Повідомлення теми і мети.
1. Загадки.
Вихователь. Відгадайте загадки.
1) Гладиш - лащиться,
Дражниш - кусається. (Собака)

2) Цей звір живе лише вдома.
З цим звіром всі знайомі.
У нього вуса, як спиці.
Він, муркочучи, пісню співає,
Тільки миша його боїться...
Вгадали? Це...(кіт)
Вихователь. Діти, як ви думаєте, про кого ми будемо говорити на уроці?
Діти. Ми будемо говорити про кішок і собак.
Вихователь. Сьогодні ми продовжимо розмову про тих тварин, які живуть поруч - в одному з нами будинку, у нашому дворі. Розмова піде про домашніх тварин - кішок і собак. Ми з'ясуємо, як потрібно ставитися до домашніх вихованців.
III. Робота по темі.
Вихователь. Дуже давно кішки і собаки живуть поряд з людиною. У давнину кішки були дикими тваринами, людина полювала на них, щоб здобути собі м'ясо на їжу і шкурки для одягу. І тільки коли люди помітили, що кішки спритно справляються з гризунами, вони гідно оцінили цю тварину. Батьківщиною домашньої кішки є Африка. Кішка - це звичайне домашнє тварина, але з незвичайними якостями. Про деякі з них я розповім.
Вихователь. У кішки дуже тонкий слух: вона чує найменші шерехи, які виробляють миші. А потім повертає вуха, як супутникові антени, і точно визначає, де ховається видобуток.
У кішки дуже хороший зір. Котяче око можна порівняти зі світловідбивачами машини: у кішки в напівтемряві можна помітити зеленкуватий відблиск у очах. Очі у кішки великі і дивляться в одному напрямку. Кішка правильно визначає відстань до предмета.
Незважаючи на гарний зір, в повній темноті кішка, звичайно, нічого не бачить, і тоді головним органом почуттів стають вуса. Завдяки ним кішка відчуває найменші коливання повітря і може впевнено пересуватися в темряві, не зачіпаючи навколишні предмети.
Кішка дуже чистоплотна і часто вмивається. Вона вилизує не стільки свою бруд, скільки свій запах. Всі кішки - мисливиці, а вони полюють із засідки. І якщо видобуток відчує запах кішки, то кішка може залишитися голодною.
Вихователь. Послухайте випадки з життя кішок.
Я розповім вам історію про те, як кішки врятували льотчика. У роки Великої Вітчизняної війни радянський льотчик-винищувач був збитий у повітряному бою з ворогами. Літак загорівся, льотчик був поранений, але йому вдалося викинутися на парашуті. Однак він приземлився на територію, захоплену фашистами. Дещо як, з останніх сил дістався він до старого млина, за старим щаблях забрався всередину і втратив свідомість. А коли отямився, побачив у темряві якісь зелені пересуваються точки. Спочатку подумав, що це від слабкості, а, придивившись, зрозумів - кішки.
Дві доби провів льотчик на млині серед кішок, періодично втрачаючи свідомість. І раптом почув голоси. Зрадів, думав, що це жителі села. Однак коли голоси наблизилися, зрозумів: йдуть німці. Холодний піт виступив на лобі пораненого. Зачаївшись, крізь щілину між дошками льотчик спостерігав за німцями. Бравий фельдфебель ступив на скрипучі сходи, вдарив кулаком по дверях.... І тут дикий котячий крик струснув повітря, змусивши фашиста позадкувати. Але це було ще не все. Ватажок кішок - чорний кіт в одну мить стрибнув на голову німця і став дерти кігтями його обличчя. Німці пішли. А на наступний день партизани забрали пораненого. А коли збиралися йти, на прохання льотчика, залишили кішкам маленькі шматочки сала: адже вони, як і партизани, були рятівниками.
У Лондоні кішки працювали на пошті, рятуючи газети і листи від гризунів. За це їм платили зарплату у вигляді смачного обіду.
Кішка хороший лікар. Вона лягає на хворе місце, і біль минає. Але люди, які люблять котів, не замислюються про те, яку користь приносять кішки людині. Вони просто люблять це красиве, граціозна тварина.
Презентація «Породи кішок»
(фотографії різних порід кішок: абіссінська, британська короткошерста, канадський сфінкс, російська блакитна, тайська, персидська, корніш рекс, сіамська)
Гра «Кіт і миші»
Вихователь. Діти, ви нічого не чули? Мені здалося, хто-то нявкає. Хто ж це?
Діти. Кішка!
(Вчитель дістає маску кота, одягає на одного з дітей).
Вихователь. Ось наш котик, а ви мишки. Ховайтеся від котика.
Діти сидять навпочіпки. Кіт «спить» на стільці.
Мишки в норочках сидять і на котика дивляться,
Кігтиками підлогу шкребуть.
Ах, як багато мишок тут!
Тихіше, миші, кіт йде.
Він вас всіх підстереже!
(Кіт виходить, обходить норки, голосно нявкає.)
Котик мишок не знайшов, погуляв, і пішов спати.
Тільки котик засинає, мишки танець починають.
(Звучить плясовая музика, мишки танцюють)
Тихіше, миші, кіт йде.
Він вас всіх підстереже!
Вихователь. Діти, а чи знаєте ви котячий язик?
1. Кішка лагідно муркоче - що це означає?
Діти. Це означає, що у кішки гарний настрій.
2. Кішка нявкає - що це значить?
Діти. Кішка або вітає вас, або щось просить.
3. Кішка треться об ноги - що це значить?
Діти. Кішка каже вам «спасибі», а може, щось у вас просить.
Вихователь. А адже кішки і справді вміють говорити. Але їхня мова нам з вами не завжди зрозумілий.
Сценка «Кішка».
Хлопчик. Каже мені тихо кішка...
Кішка. Пожалій мене трошки!
Хлопчик. Не збагну я цю кішку.
Я їй тицяю в рот цукерку,
Я під самий ніс Кошкін
Найкращий свій значок підніс.
Я обійняв її за шию -
От як я тебе жалію!
Ну, чого ти хочеш кішка?
Каже вона...
Кішка. Трошки,
Хоч трошки пожалій -
Відпусти мене скоріше.
Вихователь. Так, діти, кішка дуже волелюбна і примхливу тварину. Її не можна примушувати робити те, що вона не хоче. Але якщо їй щось потрібно, кішка сама прийде до вас.
Фізкультхвилинка
Ведмежа - топ - топ,
А ежонок - хлоп - хлоп,
А вовченя - клац - клац,
А зайченя - скок - скок,
А лисеня - шурх - шурх,
А лосеня - брик - брик,
А кошеня - стриб - стриб.
Послухайте народні прикмети.
Кішка вмивається - до гостей.
Кішка шукає, де тепліше - чекай холодів.
Якщо хочете дізнатися, яке місце в будинку найзатишніше, простежте за своєю кішкою.
Вихователь. Діти, хто хоче розповісти щось цікаве про свою кішку?
Вихователь. Послухайте уважно правила догляду за кішкою.
1. Кішкам необхідно розвивати кігті, для цього можна використовувати дошку або зробити спеціальний валик на підставці.
2. Для догляду за шерстю використовують гребінці і щітки. Це добре впливає на самопочуття кішки, служить для масажу і дихання шкіри.
3. Посуд для їжі і пиття повинна бути стійкою і неглибокої. Посуд потрібно регулярно мити.
4. Дорослу кішку краще годувати 2 - 3 рази в день. Кошенят треба годувати 6 разів на день.
Вихователь. А тепер наша розмова про собаку.
Презентація «Породи собак».
Собака - вірний помічник людини з давніх часів. Вона першою прийшла до нього з лісової хащі і прийняла його заступництво. Це було дуже давно. Первісна людина жила в печері і постійно боявся за своє життя. Він прислухався до кожного шереху і незнайомій звуку: не підкрадається чи звір, ворог? А собака чує те, чого не чує людина, відчуває запахи, недоступні для людського нюху. Особливо вона трошки вночі: адже в минулому собака була нічним хижаком. Знадобилися тисячоліття, перш ніж хижак забув дикі звички і став вірним другом людини. Людина приручила собаку вартувати будинок - печеру, гавкотом подавати сигнал тривоги, допомагати на полюванні і захищати худобу. Всюди, де живе людина, поруч з ним - собака - вірний друг.
  • По снігах тундри біжать їздові собаки. В упряжці 8 - 10 собак. Вони перевозять різні вантажі.
  • Собака полегшує важку працю чабана. Добре вимуштрувані пес по знаку чабана піджене відсталих тварин, заверне наліво - направо отару овець, попередить про незнайомця або звіра.
  • Людині, яка втратила зір, собака як би замінює очі: проводить додому і на роботу, оберігає в дорозі.
  • Є собаки - пожежники. Вони знаходять в диму і вогні постраждалих і виносять їх з небезпечного місця.
  • Собака допомагає знайти злочинця по запаху.
Фізкультхвилинка «Як тварини подають голоси»
Корова - (му-му-му).
Конячка - (іго-го).
Курка - (кудах-тах-тах).
Коза - (ме-е-е).
Овечка - (бе-е-е).
Кіт - (мяу-мяу).
Собака - (гав-гав)
Вихователь. Діти, а чи знаєте ви, як треба доглядати за собакою?
(Вихователь вислуховує відповіді дітей)
Вихователь. (Узагальнює відповіді дітей)
1. Собаці слід виділити її територію. Місце повинно утримуватись в чистоті.
2. Потрібно мати миску для води і миску для корму. Миску собаки необхідно мити після кожного годування, миску для води - раз в день.
3. Необхідно мати предмети догляду: гребінці, щітки, нашийник і повідець, для вигулу - намордник.
Діти, якщо ви коли-небудь захочете завести кішку або собаку, спочатку вивчіть правила утримання, годівлі, догляду за твариною.
Вихователь. Кажуть, що про людину можна судити по тому, як він ставиться до тварин. Як ви це розумієте?
Вихователь. На жаль, нерідко люди беруть в будинок вихованця, а потім безжалісно викидають його на вулицю. Послухайте вірш «Кошеня».
Всі нявчав кошеня у дворі під кущем,
Все хотілося кошеняті, щоб покликав хтось у хату.
Раптом з куща самотній прошурхотів жовтий лист,
Здалося кошеняті, що покликали «кіс», «кіс».
Завмираючи від щастя, він помчав на поклик,
Тільки двері виявилися замкнені на засув.
Вихователь. Сумний вірш. На жаль, людина не завжди гідно поводиться по відношенню до домашніх тварин. Плата за зраду людини - дикі та небезпечні зграї собак. Діти, пам'ятайте: ми у відповіді за тих, кого приручили.
IV. Підсумок заняття.
Вихователь. Що цікавого дізналися на занятті?
Чого воно навчило вас?
Діти. Потрібно пам'ятати про тих, хто поруч з нами, хто потребує нашої турботи.
Вихователь. Діти, у мене в руці картинки із зображенням кошеня і цуценя, розфарбуйте ці картинки (діти вибирають одну з картинок за бажанням і розфарбовують її).


                                              "Ліс - це наше богатство"           

 Завдання:
1. Формувати екологічно культурну поведінку дітей.
2. Відповідальність за збереження природи.
3. Сформувати норми правильної поведінки в природі.
4. Розвивати потребу у спілкуванні з природою.
5. Виховувати нетерпиме ставлення до дій людей, завдають шкоди природі.
Матеріал:
1. Плакат із серії «Бережіть ліс».
2. Картка із зображенням мурашки.
3. Картинки з зображенням хвойного і листяного лісу.
Попередня робота:
1. Екскурсія на прогулянку в ліс, біля садочку.
2. Бесіда з дітьми на тему «Ліс - наше багатство».
3. Читання віршів про ліс.
4. Малювання на ДЕНЬ на тему «Ліс».

 Хід заняття.
Вихователь. Вносить в групу картку з зображенням мурашки і питає у дітей:
- Хлопці, дивіться хто це?
Діти.
- Мураха.
Вихователь.
- Правильно! А що ви можете розповісти про мураху?
Діти.
- Вони живуть у лісі. Під деревами будують свої будиночки з гілочок, ялинових і соснових голочок.
Вихователь.
- А як називаються їх будиночки?
Діти.
- Мурашники.
Вихователь.
- Хлопці, а хто скаже, яку користь приносять мурахи?
Діти.
- Мурашки знищують шкідливих комах, які знищують ліс.
Вихователь.
- Чистота - здоров'я лісу -
Все залежить від нього.
Мураха - господар лісу!
Захистимо давай його!
Діти, відгадайте загадку:
Навесні веселить
Влітку холодить,
восени живить
Взимку зігріває?
Що це?
Діти.
- Ліс.
Вихователь.
- Правильно. Сьогодні ми з вами поговоримо про ліс.
Ліс займає більшу частину території суші. Багато ліси були знищені людиною. Однак інші ліси були посаджені заново. Одна п'ята частина суші нашої планети вкрита лісами. Ліс буває хвойний і листяний. Хто з вас назве дерева, які належать до хвойному і листяному лісі?
Діти.
- Ялина, сосна, кедр - це хвойний. У них голочки. Дуб, береза, вільха-це листяний, у них листочки.
Вихователь.
- Правильно. Ліс виконує важливі завдання для всього живого на землі. Дерева поглинають з повітря вуглекислий газ і виділяють кисень. Лісовий покрив захищає поверхневий шар ґрунту від розмивання і вивітрювання. Оберігає річки і озера від обміління. Листя, квітки, плоди і насіння дерев служать кормом для комах, птахів, дрібних ссавців. Ліс багато дає і людям. Він є основним джерелом енергії (спалюванні деревини). Лісові плоди, ягоди, горіхи використовуються в кулінарії, медицині. Як ви думаєте, що ще дає нам ліс?
Діти.
- Дрова. З лісу будують будинки, роблять меблі, папір, книги.
Вихователь.
- Правильно. Послухайте вірш:
Що ми садимо, саджаючи лісу?
Щогли і реї - тримати вітрила.
Стіл, за яким ти будеш писати,
Ручку, лінійку, пенал і зошит....
Що ми садимо, саджаючи лісу?
Хащу, де бродять борсук і лисиця.
Лист, на який лягає роса.
Лісову свіжість,
І вологу і тінь -
Ось що садимо
На сьогоднішній день!
(С. Маршак).
Як бачите, ліс потрібен усім. Він не тільки сировину, а це ще й безцінна краса! У лісі живуть різні птахи, звірі, комахи. Ростуть дерева, чагарники, трави, квіти. Течуть річки, озера. І все це треба берегти! В наш час ліс вирубується, забруднюється. Якщо це буде так продовжуватися, то багато ліси зникнуть, а наша планета втратить десяту частину видів живих істот. Науковці та екологи всіх країн намагаються зупинити таке хиже руйнування природи. У лісах вішають плакати. наприклад (вихователь показує дітям плакат):
БАГАТО ЛІСУ - НЕ ГУБИ!
МАЛО ЛІСУ - БЕРЕЖИ!
НЕМАЄ ЛІСУ - ПОСАДИ!
Щоб зберегти ліс, треба на місці кожного зрубаного дерева обов'язково посадити два нових!
Погляньте діти навколо себе. Який великий і прекрасний світ оточує нас! Дерева, трави, квіти, сонце! Все це - природа. Людина невіддільний від неї. Вона годує нас, напуває, одягає і радує. Природа щедра і безкорислива. Вона нам не шкодує нічого, даруючи свої безцінні дари, а вимагає в замін лише одного - щоб ми з вами були до неї добрі!!!
З дождинкой, стрижачкою,
Річкою подружися!
Вони наша - радість,
Вони - наше ЖИТТЯ!!!
Хлопці, що ви зрозуміли з нашої сьогоднішньої розмови?
Діти.
- Що треба берегти ліс, природу навколо нас. Не забруднювати сміттям ліс, озера. Не ламати і не рубати ліс даремно. Садити нові дерева.
Вихователь.
- Правильно.
Бережи цю землю, ці води.
Навіть малу биліночку люблячи!
Бережи всіх звірів
всередині природи!
Вбивайте лише звірів
Всередині себе!
(Е. Євтушенко).

 

                                          "Котик в гостях у дітей."

Програмний зміст: продовжувати ознайомлювати з представниками тваринного світу, з їх дитинчатами. Збагачувати словник іменниками, що позначають частини тіла кошеня (тулуб, вуха, рот, хвостик, лапки), дієсловами, вказують його способи пересування і харчування (бігає, стрибає, ходить, живе вдома), прикметниками, що позначають колір шерсті і характер; вчити говорити виразно, відповідати на запитання вихователя. Формувати інтерес до малювання. Розвивати дрібну моторику рук (залишення слідів пальцями, складеними дрібкою). Розвивати слуховий аналізатор, увагу, пам'ять; розвивати пізнавальні здібності. розвивати емоційну чуйність, доброзичливе ставлення до тваринного світу. Виховувати любов до тварин.
Попередня робота: Розглядання ілюстрацій домашніх тварин, читання творів, віршів, потішок, загадок, проведення дидактичних ігор «Де, чий малюк», «Хто де живе», «Хто зайвий», словесна гра «Вгадай по голосу».
Демонстраційний матеріал: презентація "Домашні тварини", іграшка - кошеня, муляжі фруктів, овочів, муляжі сир, курка, сосиськи, ковбаса, і т. д., кошик.
Роздатковий матеріал: папір білого кольору, гуаш синього кольору, вологі серветки, паперові рушники.
Обладнання: використання ноутбука.

Хід заняття

Організаційний момент.
Вихователь. Хлопці, я сьогодні хочу показати вам цікаву картину, а ви мені допоможіть назвати, хто на ній зображений (презентація «Домашні тварини»)
Діти розглядають слайди, і називаю домашніх тварин та їх дитинчат.
Стук у двері. За дверима стоїть корзинка. Вихователь бере кошик і підходить до дітей.
Вихователь: - Цікаво, що в цьому кошику? (дістаю з кошика кошеня).
- Хто це?
Відповідь дітей (кошеня).
Вихователь: Правильно, кошеня. Кошеня - це якесь тварина? (Діти - домашнє). Ось і у нас в гостях сьогодні кошеня. Давайте з нею познайомимося, пограємо! Подивіться, що є у кошеняти? (Відповіді дітей: вуха, лапки, голова, хвостик, лапки).
Вихователь: - А чим вкрите тіло кошеня? (м'якою, пухнастою шерстю).
Вихователь:- А що є ще у кошеняти? (голова).
Вихователь:- Що ви бачите на голові? (на голові маленькі вушка, маленькі вічка).
Вихователь: - Що є ще у кошеняти? (у нього є лапки).
Вихователь - Які лапки у кошеняти? (маленькі, на лапках є кігтики) Вихователь. Чим любить займатися кошеня? (грати з м'ячиком, бігати)
Вихователь - А що ще у кошеняти? (пухнастий хвостик).
Вихователь - А що любить їсти котик? Чим він живиться? (молоко, сметану, ковбасу, м'ясо, і. т.д.)
Вихователь: - Подивіться, ось у мене кошик з овочами, фруктами та продуктами. Давайте з вами почастуємо кошеня. Я буду підходити до вас з кошиком, а ви виберіть те, що їсть котик.
Д/і «Пригости кошеня»
Діти беруть по одному предмету.
Питання дітям. Чим ти пригостиш кошеня? Молодці, ви всі впоралися із завданням.
Вихователь: - Хлопці, кошеня хоче з вами пограти, а ви хочете?
Фізкультхвилинка.
"Цап - драп"
По долоньці по доріжці,
Ходить маленька кішка,
У маленьких лапках
Сховалися царапки.
Якщо раптом захоче
Кігтики поточить.
Цап - драп!
(Діти слухають текст і відповідно з ними виконують рухи)
Вихователь:
Вам сподобалося грати з кошеням.
Намочив наш котик лапки
Він пішов гуляти босоніж.
Не знайшов собі він тапки
І скоріше бігти додому.
Котик тікає і сліди залишає.
Вихователь: - Давайте, діти і ми намалюємо сліди. Складемо пальчики дрібкою. Показую, як треба скласти пальці, допомагаю дітям. Відпускаємо всі пальці в блюдце з фарбою синього кольору і залишимо сліди на аркуші.
Діти самостійно виконують роботу за столами.
Музичний фон.
По закінченню роботи котик «дивиться», які сліди вийшли у хлопців, каже, що всі сліди йому дуже сподобалися. Котик дарує дітям в знак подяки мильні бульбашки і йде.



                                 Тема: «Подорож з совеням»
Програмний зміст: розви­вати творчу уяву, фантазію, кмітливість, пізнавальні здібності, пізнавальний інтерес, цікавість до ілюстрацій та літературно – художніх творів.
Закріплювати знання дітей про зимуючих  птахів, їх назву, про значення повітря для їх життєдіяльності.
Вчити правильно встановлювати взаємозв’язок об’єктів живої та неживої природи.
Використовувати та називати геометричні фігури, використовуючи їх у творчих завданнях.
Пробуджувати інтерес до свого «Я», підтримувати позитивне ставлення до себе.
Збагачувати словник дітей іменниками, вправляти в словотворенні, удосконалювати пояснювальне мовлення,
Виховувати любов до прекрасного.
Матеріал: іграшка Совеня, кошик , серветка, пір’їни, ялинки, муляж дерева ,поліетиленові торбинки, ілюстрації птахів, геометричні фігури , конверти, зразок портрета сови, люстерка.
Хід заняття
Вихователь звертає увагу, як багато гостей завітало до групи.
Діти, у нас сьогодні свято,
Гостей зібралося багато,
Нумо на мене подивіться,
І веселенько посміхніться,
Здрастуйте гості добрі,
Ті хто прийшов до нас.
Наші діти раді бачити вас.
Добрий день, мої малята,
                                               Рада я вас всіх вітати.
- Сідайте дітки всі тихенько і поговоримо гарненько. Ось послухайте, малята, що я буду вам казати:(діти сідають на стільчики, які стоять на килимку)
- Сьогодні ідучи в дитячий садок  « Оленка» , я побачила дуже сумне Совеня. Воно розповіло мені про свої великі проблеми і попросило у мене допомоги. Давайте запросимо його до нас на заняття,поспілкуємось  і можливо ви йому допоможете. Давайте розглянемо Совенятко. Ти не проти?
-         З яких частин складається тіло Совеняти?( Голова, тулуб .На голові  є очі та дзьоб ,а на тулубі- крила,хвіст,лапи. )
-         Чим вкрите тіло?
-         Пірям.
-         А скажіть,  яку форму має голова? (так, круглу) Додаток 1.
-         Давайте подивимось один на одного, чи  у всіх нас однакова форма голови?
-         Що ще однакового в будові нашого тіла?
-         А чим ми відрізняємося один від одного?
-         Так, ми всі різні і неповторні.
А тепер я розповім вам казку, слухайте уважно!
-         Жило – було собі Совеня і були в нього друзі – птахи, які зимували у лісі. Одного разу  вночі , адже вдень сови сплять , а з настанням темноти вилітають на полювання, наше Совеня,  блукаючи, опинилося біля лісового озера . Подивилося у нього і в місячному світлі  побачило своє відображення , засумувало і сказало: «Мені все в собі не подобається – ні голова, ні хвіст, ні лапки. Так мені хочеться бути особливим, не таким, як інші сови.» Воно пішло до своїх друзів птахів і попросило допомогти змінити свою зовнішність.
Птахи пообіцяли допомогти , якщо Совеня виконає їх завдання. Дітки, чи допоможете ви Совеняті впоратися із завданнями?
-         Ну що, спробуємо? Можливо воно тоді повеселішає!
Лунає звук стуку дятла.
- Ой, що це за стукіт? Ви впізнали , яка пташка створює такий звук? Давайте підійдемо до дерева і знайдемо її.
 (відповіді дітей)
Діти підходять до макету дерева на якому сидить птах. Додаток 2.
- Так, правильно, це дятел довбає  дзьобом кору дерев -  шукає собі поживу –   черв’яків, жуків та лікує дерева . 
Попросило Совеня:(звучить аудіо запис голосу)
-           Дятле, подаруй , будь-ласка ,  мені свій  міцний , гострий дзьоб.
А той і каже: (звучить аудіо запис голосу)
-    Подарую, коли порахуєш скільки разів я стукну дзьобом по дереву. (діти рахують стук)
-         Хто мені скаже, що вміють  ще  робити  птахи ?
-         Літати.
Гра «Закінчіть  речення»
-         Я буду починати , а ви закінчувати мою думку...
Людина ходить по ....
Риба плаває у .....
Птахи літають у....
-    А чи бачимо ми повітря?
-         Давайте спробуємо його побачити.
-          Пограємо у гру «Чарівна пірїнка»
-         .Совеня скинуло нам по пір’їні. Підійдіть , будь-ласка,до мене.
(Діти кладуть пірїну собі на долоню і дують на неї.)
-         Бачите , пірїнка полетіла , тому що вона легка, а повітря почало рухатись і підхопило її.
-         Проведемо ще один дослід. Візьмемо торбинки і впіймаємо повітря. Зробіть так , як зробила я.
-         А хочете відчути  повітря?(вихователь проколює свою торбинку і дає дітям можливість відчути потік повітря)
-         А ще для чого необхідне повітря ?
-         Вірно,для того щоб ним дихати. Повітрям дихає все живе :рослини,тварини,люди.
-         Подарував дятел дзьоба. Погляньте, яким тепер стало Совеня.
В цей час вихователь змінює ілюстрацію, де Совеня вже з дятловим дзьобом. Додаток 3.
-         Зрадів наш герой, що став не простим Совеням і поспішив до сороки.
Лунає скрекіт сороки.
-         Діти, послухайте хто це так співає?
-         (відповіді дітей)
-         Дуже сподобався Совеняті довгий хвіст у Сороки.
І воно попросило: (звучить аудіо запис голосу)
-  Сороко, подаруй  мені, будь-ласка свій хвіст?
 -  Подарую! - каже пташка (звучить аудіо запис голосу)–Коли виконаєш моє прохання ! В цей зимовий, світлий час затанцюйте ви для нас.
-         Сорока весела пташка і дуже любить співати і веселитися. Давайте їй затанцюємо «Зимовий танок».
« Зимовий танок»
- Ви дуже гарно танцювали і Сорока подарувала Совеняті хвоста.
 Вихователь виставляє відповідно змінене Совеня. Додаток 4.

-   Коли наше Совеня дивилося на себе біля озерця , воно побачило там прекрасних лебедів і захотіло мати таку ж гарну ,довгу шию. Ми з вами знаємо ,що лебеді взимку відлітають в теплі країни, але лісове озерце незвичайне, чарівне бо вода у ньому не замерзає ніколи.
Раде пташеня, що вже й хвіст у нього довгий і гарний як у Сороки. Тоді став просити Лебедя: (звучить аудіо запис голосу)  «Подаруй мені, будь – ласка, свою довгу шию.» А Лебідь  йому: (звучить аудіо запис голосу) «Подарую, коли назвеш частини тіла пташки лагідно!»
Дидактична гра «Назви лагідно»
(діти називають лагідно частини тіла)
Хвіст – хвостик, голова – голівка, шия – шийка, нога – ніжка, лапа – лапка, крило – крильця, дзьоб – дзьобик, пір’я – пір’ячко, око – очко.
-         Подарував лебідь шию.Ось уже зовсім змінилося наше Совеня .
Виставляється відповідна ілюстрація. Додаток 5.
-         Вже його не впізнати і на Совеня воно стало зовсім не схоже .Як ми можемо його тепер назвати? (діти міркують і придумують назви: довгодзьобик, хвостатик, кривошийка та ін.)
-         Подивилося пташеня  на себе в озерце і ще більше засумувало, не сподобалося воно собі. І захотілося йому все повернути назад і знову стати Совеням. Що ж треба зробити «Несовеняті», щоб стати знову Совеням? (повернути дарунки).
-         А зараз підійдіть всі  до люстерок, розгляньте і скажіть, кого ви там бачите? Що вам в собі подобається?
-         Діти, а як ви думаєте, ми з вами однакові?
-         Звичайно. Всі ми різні і  неповторні .
-         А поки Совеня повертає дарунки птахам, давайте зробимо його портрет, щоб він зрозумів, яка справжня Сова гарна  і несхожа ні на одну пташку, яких ми сьогодні зустрічали  (викладання Сови з геометричних фігур). Додаток 6.  
(повторити назви геометричних фігур,проаналізувати  варіативність виконання портрета)
-          Підходить  пташеня і радіє, що воно знову стало саме собою.

-         Яких птахів ми сьогодні зустрічали?
-         Чим вони відрізняються?
-         Що у них однакове?
-         Чому совеня повернуло подарунки?
-         Бачите діти, як добре залишатися самим собою.
-         Підсумок заняття.
-         Як добре, що Я єдиний в цілім світі
І усмішка моя, як сонечко всім світить!
Кожен погляд, кожне слово має значення
Попрощаємось з гостями – До побачення!






















Додаток 1

















Додаток 2


















                                                                                                                                       


Додаток 3
                                             












Додаток 4
















Додаток 5






Немає коментарів:

Дописати коментар