Логіко-математичний розвиток


Програмовий зміст: познайомити з числом та цифрою 9; закріпити уміння лічити прямою та зворотною лічбою; формувати уявлення про кількісний склад числа з одиниць у межах двох; вчити виділяти групи предметів, які характеризуються числами один і два; закріпити знання про геометричні фігури; формувати уміння орієнтуватись у визначеному напрямку; розвивати уміння орієнтуватись у часі, увагу, мислення; виховувати позитивне ставлення до занять із математики.
Демонстраційний матеріал: замки з ключами (геометричні фігури); іграшки; картки з двома смужками.
Роздавальний матеріал: сунички; листочки.
Хід заняття:

— Жив-був на одному даху високого будинка Карлсон. Він дуже любив гратися з Малюком. Але зла домопрацівниця зачинила всі вікна і двері й повісила на них замки. І тепер Карлсон не може залізти до малюка. А щоб замки відімкнути, слід виконати певні завдання.
Ось, будь ласка,
Вам ключів велика в’язка.
Ключ потрібний віднайдіть.
Швидко двері відімкніть.
Завдання. Підійти до килимка, повернути наліво й у коробці, схожі й на прямокутник, побачить замок.
— Ми відімкнули перший замок. Тож зараз сідайте за столи, щоб виконати нове завдання: полічити іграшки Малюка (кількісна, порядкова, пряма і зворотна лічба).
— Потрібно шукати новий замок.
 Дидактична гра «побудуй стежинку» Діти викладають цифровий ряд.
— Але що це — однієї дощечки не вистачає, щоб дійти до краю. Знайомство з числом та цифрою 9.
Дидактична гра «Порахуй звуки»
— Тиша нам підказала, що інші замки містяться в чарівних різнокольорових кульках.
Дидактична гра «виклади сусідів» (робота з роздавальним матеріалом)
Діти докладають в кульку зі свого цифрового ряду цифри — сусіди даних чисел.
— Ідемо далі. Необхідно дійти до «куточка природи» і біля бегонії відшукати наступний замок. Але перед тим, як його відімкнути, скажіть, чого буває лише по одному.
— Чого в групі є по одному? Покладіть один круг, один трикутник, один квадрат.
— Чого буває по два? Покладіть один великий круг. Додайте один маленький круг. Скільки стало кругів? (Два.)
Два — це один та один.
Один квадрат і один квадрат — два квадрати.
Фізкультхвилинка
— Наступний замок відімкнемо, якщо правильно відповімо сигналами на запитання.
• Іде математика?
• Було малювання?
• Підемо гуляти?
• Співали?
• Їли яблука?
• Буде англійська мова?
• Грали у футбол?
— Останній замок знаходиться в третьому ряду від вікна, в останньому столі справа. Ми його відімкнемо, якщо виконаємо завдання.
Викладіть на верхню смужку п’ять листочків, на нижню — на одну суничку більше.
— Як зробити, щоб їх було порівну?
— Ось ми нарешті й зустрілися з Малюком. А у Малюка завдання: перед тим, як гратися, необхідно зробити запис у зошиті.
Робота в зошиті.
Наприкінці заняття дітки вирішили пограти з кубиками різної величини та форми( складання цифр з кубиків, які діти вже вивчили й будуть вчити.




"На пошуки веселих чоловічків". 

Програмовий зміст: визначити рівень знань про числа в межах семи; познайомити з цифрою 7; вправляти в умінні лічити порядковою і кількісною лічбою, умінні називати сусідні цифри; правильно відповідати на запитання «скільки?»; розширювати обсяг знань про геометричні фігури; розвивати логічне мислення; зорову пам’ять.

Матеріал: ілюстрації казкових героїв; геометричні фігури; дидактична гра «Знайди сусіда»; іграшки для порядкового рахунку; клубок; цифри.

— Малята, а чи любите ви казки?

Тож сідайте рядком-ладком — вирушаймо в казку…

За широкими морями, за дрімучими лісами на височенній горі в казковому будиночку жили-були маленькі веселі чоловічки. Щовечора вони сідали на свої хмарки і летіли до пташок, звірят та й розповідали їм цікаві казки. Аж раптом злий чаклун, який жив неподалік, пустив злу віхолу, щоб вона розкидала чоловіків по всьому лісу і перетворила на справжню мозаїку — на дрібнісінькі частинки.
Засумували тоді пташки і звірята. Невесело стало без казок.
Давайте допоможемо знайти веселих чоловічків. А допоможе нам у цьому клубочок. Дорога повела вгору, а потім вниз.

Дидактична гра «Рахуй далі»
Умова: вихователь по черзі кидає дітям клубочок і називає будь-яке число, а діти, якщо ідуть «вгору»,— дораховують від цього числа до сьоми і повертають клубок, якщо ідуть «вниз» — рахують зворотною лічбою від заданого числа до одного.

— Отже, ми підійшли до річки, а через річку вузенька кладочка. Але злий чаклун випередив нас, прибрав кілька дощечок.

Дидактична гра «Встав пропущену цифру»
(робота з роздавальним матеріалом)
— А далі — вузенькі кладочки для кожного з вас (робота з роздавальним матеріалом).

Дидактична гра «Сусіди числа»
— Зайшли ми до лісу. А де ж клубочок покотився?
— Погляньте, та це ж теремок! Можливо, там сховав чаклун «Веселих чоловічків»?
— Хто там живе? (Вінні-Пух, Буратіно, Чебурашка, Червона Шапочка, лікар Айболить, Кіт у чоботях, Крокодил Гена.)
— Скільки всього казкових героїв?
— Порахуйте порядковою лічбою. Хто п’ятий за порядком? За яким за порядком казковим героєм стоїть Червона Шапочка?


Дидактична вправа «покажи цифрою»
1) Скільки у Вінні-Пуха м’ячів?
2) Скільки грибів в кошику у Червоної Шапочки?
3) Скільки разів підстрибнув Чебурашка?

Робота з роздавальним матеріалом
Айболить подарував Чебурашці 6 жовтих яблук. (Діти викладають на верхній смужці 6 яблук.), а Крокодилу Гені 5 червоних яблук. (Викладають на нижню смужку).

— У кого яблук більше? На скільки? Як зробити так, щоб було порівну?
 
Самостійна робота з роздавальним матеріалом.
Діти викладають на верхній смужці 7 морквинок, на нижній — 6 грибів. Слід зробити, щоб стало порівну.

— По скільки стало морквинок і грибів? (По сім.) Сім морквинок позначимо цифрою 7.

Цифра 7 — це кочерга.
В неї лиш одна нога.

Музична фізкультхвилинка «веселі чоловічки»
— Казкові герої дуже вам вдячні, але у них до вас ще одне прохання.
Дидактична гра «Намалюй килимок»
— Бабуся для Червоної Шапочки стільки килимків вишила, але вона розгубилась, бо всі вони з різними візерунками. Запам’ятайте один із них і викладіть візерунок із геометричних фігур.
Самостійна робота.
Буратіно.
Що ж, малята, я вам підкажу, де чаклун сховав веселих чоловічків. Станьте до вікна обличчям, поверніть вліво, плесніть 3 рази, зробіть 5 кроків, поверніть вправо, подивіться вниз: у коробці, схожій на трикутник, сховані «веселі чоловічки».
— Дякуємо вам, казкові герої, і тобі, Буратіно.
У конвертах — розрізані на маленькі шматочки різні казкові герої — «веселі чоловічки».
Дидактична гра «Склади ціле» (робота в парах)
— Чи сподобалась вам подорож? Що найбільше вам сподобалось робити?

                                      "Допоможемо Зайчикам".

Мета: закріпити  знання  дітей  про цифри ( в межах 7) , вміти співвідносити цифру з  числом; вчити  розрізняти і називати геометричні  фігури, знаходити подібне і  відмінне в цих  фігурах, розвивати логічне  мислення. Визначати  рівень практичних  навичок  дітей, орієнтування  в часі, просторі, знання  частин доби, розуміння  понять  учора, сьогодні, завтра. Ознайомити  дітей з   поняттям  «Житло та права кожної людини» . Закріпити  знання  дітей  про те  , з чого  можна  побудувати  житло. Продовжувати  вчити  висловлювати  свою  думку, аналізувати ситуацію яка сталася. Виховувати любов до  природи і бережливе ставлення  до  неї.

Матеріал: смужки  для  кожної  дитини (широка коротка, широка довга,  вузька довга), набори геометричних  фігур для  кожного, набір цифр, по 5 морквин, іграшкові зайці, картки  завдання.

Хід заняття
 Психогімнастика.
Вихователь: діти уявіть що ми з вами в зимовому лісі. Ліс – це місце де багато  чого? (дерев, кущів) Дерева в лісі  які?(високі, низькі, тонкі, товсті)
- А хто в  лісі  живе?(звірі, птахи) Як називаються  звірі  які  живуть в лісі?(дикі)
Сьогодні  ми з вами в  гостях  у  родини  зайців. Ось  послухайте:
- Край  лісу  опинилась  родина  зайців: тато, мама і  5 маленьких  зайченят. Зі  скількох  зайців  складається  ця  родина? Скільки було дорослих  зайців? Скільки дітей?
- Жили  вони дружно,
  Хату  мали стареньку
  Але теплу  і маленьку
  Та от сильний  вітер
  Їхню хату  зруйнував
  А  на  дворі зима і холодно,
  А  в  зайців  немає  житла.
  Просять вас порадить діти
  Що  ж їм  всім  тепер  робити? (побудувати  нову хату)
З  чого  можна  побудувати хату? (з  каміння, дерева, цегли)
Вихователь:  Зажурилися  зайці
                        Як  галявину  знайти
                        І  на  ній  побудувати
                        Теплу  і  велику  хату?
 - Діти, давайте допоможемо  зайцям  і викладемо  їм  дорогу до галявини. Будьте  уважні, я  буду  говорити, яку брати  смужку і як її  класти.
- Спочатку  йшла  широка, але  коротка  доріжка. Вгору  від  неї піднімалась довга вузенька  стежка. А  далі вліво  вела  довга  широка  дорога.
Дійшли  зайці  до  галявини  і  завмерли  так вона  їм  сподобалась. Зайці  просять  у  вас  поради  з  чого  краще  будувати  хатину? Ось  зайчик  каже, що на  дворі  зима, збудуємо  її з  льоду? 
- Діти, така  хатинка  буде якою?(сніжною, міцною, холодною).
- Можливо  з  дерева. У  лісі  дерев  багато. Якою  буде  хатинка  з дерева? (міцною, теплою, затишною).
Вихователь: да  в  лісі  дерев  багато, але  вони  дуже  потрібні  людям, тваринам, птахам. Не  слід рубати  дерева, адже  можна  збудувати  хатинку  з  каміння. Діти  дайте  допоможемо зайчикам це  зробити, адже самі  вони не  впораються.(вихователь  пропонує  дітям  розглянути «каміння» - геометричні  фігури, які  лежать перед  ними на  столах.
- На  яку геометричну фігуру  схожий найбільший  камінь?
- Що  з нього  можна  побудувати?
- На  яку  фігуру  схожий  дах?
- Чого  ще  не  вистачає (дверей)? З чого ми  їх зробили?
- Який  у нас  залишився  «камінь»?
- Що  з  нього  можна  побудувати (вікно)?
- якого кольору дах, двері, вікна?
Для  чого  зайчикам  потрібно  буде  вікно в  будинку?(щоб було світло)
Вихователь: діти  наші  зайчики хитренькі і  приготували  нам  конверти. Давайте  їх  розглянемо і  полічимо скільки  всього(три). Якого  вони  кольору? Який  за  рахунком  конверт  зеленого  кольору? Давайте  подивимось,  що ж  у  них  поклали  зайчики? Тут  лежать картки  із  завданнями, які  необхідно  виконати.
Паличко, паличко
Раз-два-три, діткам диво покажи,
Червоного  конверта  відкрий.
- У червоному  конверті  зайчики  хочуть погратися в  гру  «Зимова лічба», а  також перевірити вас, як  ви  вправно вмієте і лічите  в  межах 7.
1,2,3,4,5 – пряма лічба
5,4,3,2,1 – зворотна
Гра «Непомились». (Вихователь виставляє цифри 1 2 3 4 5 , а  діти викладають  відповідну  кількість  морквин)
Гра «Запам’ятай». ( Вихователь кілька  секунд демонструє картку, на  якій зображено певну  кількість предметів. Діти  мають відповісти  скільки  предметів було  зображено  на  картинці)
Гра «Відповідай  зараз» (Вихователь викликає до дошки 7 дітей)
- Скільки  дітей  біля  дошки?
- Кого більше  дівчаток  чи  хлопчиків?
- Молодці, ви гарно впорались  із  завданнями, які були в червоному конверті.
Молодці!
Притомилися  малята -
Будем в грі відпочивати.
Подивились перед собою,
Похитали головою,
Раз-два, раз-два
Зовсім  легка голова!
А чи й  тулуб  такий?
Навпаки, він важкий
Притискаєм ноги
Міцно до підлоги
Руки вгору, підтягніться
І тихенько  нахиліться
Всі вдихнули дітвора
Закінчилась наша гра.

А зараз готові виконати завдання , які знаходяться в жовтому  конверті?
Зайчики просять уважно подивитись навколо себе  в груповій кімнаті.
Гра «Якого  кольору  предмети в  групі?»
- Що в групі білого кольору (вікна, двері, стеля)?
- Що в групі  зеленого кольору?
Гра «Впізнай за  описом»
- Знайдіть серед іграшок геометричну фігуру схожу на  м’яч. Що  це за геометричні фігури (куля)? Як ви гадаєте куля об’ємна  фігура чи плоска? Спробуйте м’яч притиснути  до підлоги (дослід), отже ця фігура об’ємна.
- Серед іграшок  заховалася ще одна геометрична  фігура. Вона  теж об’ємна. Але в неї є кути, складається вона з квадратів. Знайдіть її. Це  - куб покажіть мені кути.
- Порівняйте куб з ось цим квадратом. Чим вони відрізняються? Чи є в них спільна ознаки ? Куб – об’ємна фігура чи плоска? А квадрат? (дослід)
Вихователь торкається чарівною палицею і відкриває зелений конверт.
Гра «Лелека» - орієнтування в  просторі.
 Лелеко -  Лелеко довгоногий
 Покажи дорогу додому
 Тупай  правою  ногою,
 Тупай  лівою  ногою
 Знову – правою  ногою
 Знову – лівою  ногою
 Ось тоді прийдеш  додому.

- Зайчик не  знав , де в нього  знаходиться  голова і хоче  погратися в  гру «Зверху – вниз»
Вихователь називає  різні  предмети, а  діти  відповідають де  знаходяться  ці  предмети (підлога,голова, ноги, стеля, лампочка)
Гра «Знайди  своє  місце»
Вихователь викликає 3 дітей і  пропонує  їм виконати  завдання  з  використанням  слів перед, за, між.
Гра «Літаки»
- Коли прокидається  сонечко? (вранці) діти  заводять  мотори.
- Вдень літаки літають. А що вони будуть  робити коли  я  скажу  вечір? Що роблять  пілоти  вночі?
- молодці  ви  впорались з  усіма  завданнями. Подивіться які  задоволені  зайці, усміхаються  і дякують  вам. І  посміхніться
  зайченятам.
  
 « Пригоди колобка»
Програмовий зміст:
·       Продовжувати вчити дітей рахувати в межах 5.
·       Вчити розпізнавати геометричні фігури: вміти порівнювати предмети за довжиною.
·       Формувати вміння  орієнтуватися в просторі, використовуючи слова над, під.
·       Розвивати увагу, пам'ять.
·       Виховувати охайність під час роботи з роздатковим матеріалом.
Демонстраційний матеріал: фігури тварин зайця, лисиці, вовка, ведмедя, діда, баби, колобка, трикутна форма та квадрат із тіста.
Роздатковий матеріал: аркуш паперу розкреслений на 9 клітинок, 3 морквини, 3 грибочка, 3 ягідки, картонні смужки паперу - 3 жовтого кольору, 3- червоного.
Хід заняття:
Сьогодні я вам розкажу казку про колобка. Але це не така казка, яку ви всі знаєте. Це  казка на новий лад.
Ви мені будете допомагати?
Тоді сідайте зручно і слухайте.
         Жили були Дід та Баба. Ось просить Дід Бабу: «Спечи мені стара колобок».
Баба замісила тісто і замислилась: Якої ж форми краще зробити колобок.
Розділила тісто на декілька частин.
На скільки частин розділила Баба тісто?
-         На 3.
-         Як ви здогадались, що на 3 частини?
-         Порахували.
-         Із однієї частини зробила Баба ось такий колобок. (показую трикутник із тіста)
-         Дід побачив колобка і говорить Бабі: «Ти що стара, хіба ж бувають такі колобки?
-         І зробив ось такого колобка ( показую квадрат із тіста)
-         Якої форми колобок виліпив Дід?
-         Квадратної
Баба розсердилася на Діда і говорить: «Скільки живу не бачила таких колобків. І почали вони сперечатись.
-          Діти, а щоб Дід з Бабою не пересварились, давайте допоможемо їм.
Як ви думаєте, якої форми повинен бути колобок?
Чому він не може бути ні трикутної форми ні квадратної (Відповіді дітей)
Уявить собі, що у вас в руках тісто.
Попробуйте зліпити колобок.
Якими руками будемо  ліпити колобок?
Ось подивіться, який колобок у нас вийшов?
Помирились Дід з Бабою. Положили колобок на вікно, а самі пішли пити чай.
Надоїло колобку лежати на вікні, він і покотився по доріжці в ліс. Котиться котиться колобок, а назустріч йому Заєць.
Побачив колобка, зрадів і каже йому:
-         Колобок, колобок я тебе з*ім.
А колобок йому: «З*їси, коли виконаєш завдання».
1 Завдання-Гра «Полатай фартушок».
Діти підходять до фартушків, розглядають їх.
Якого кольору? Якої форми дірки, тоді вибирають потрібну заплатку: ложат на фартук, тоді розповідають, якої форми була у них заплатка.
Покотився колобок далі по дорожці.
Назустріч  йому Вовк.

2 Завдання-Гра «Магазин»
На столі стоять іграшки : машина, лялька, пірамідка, кегля. Пропоную дітям роздивитись іграшки, запам’ятати, потім відвернутись.
Міняю іграшки місцями, прибираю одну іграшку, прибираю дві іграшки, які стоять поруч.
Діти повертаються: говорять, що змінилось.
3 Завдання-Гра «Побудуй дорогу до будиночків звірят».
Дівчата будують дорогу із жовтих смужок, хлопці-із синіх.
-         Скільки смужок у дівчат. Порахуйте.
-         Скільки смужок у хлопців. Порахуйте.
-         Що можна сказати, скільки смужок у дівчат і хлопців?
-         Іх порівну.
-         До кого доріжка довша до зайчика чи до лисички?
-         Чому жовта доріжка довша?
-         Чому синя доріжка коротша?
Відповіді дітей.
-         До кого швидше дійдемо?
Чому?
Зустріч з лисицею.
4 Завдання-Гра «Частування для звірят».
У кожного з вас є аркуш паперу, розкреслений на клітинки. Є морквинки, грибочки, ягідки.
Зараз будемо розкладувати частування по клітинках.
-         Покажіть перший зверху ряд.
-         Скільки в ньому клітинок. Порахуйте.
-         Поставте пальчик у першу клітинку?
-         У другу, у третю клітинку.
Діти виконують завдання.
В кінці заняття Колобок повертається до Діда, Баби.


Немає коментарів:

Дописати коментар